Home

Cara Membuat Ungkep Ayam Cepat 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ungkep Ayam di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ungkep Ayam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Ungkep Ayam - velavinkabakery.com

16 Ingredients of Resepi Ungkep Ayam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ungkep Ayam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 16 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 5 - Ketul Ayam.
  2. Sedia - Bahan dikisar basah.
  3. Sedia - Bawang Merah.
  4. Sedia - Bawang Putih.
  5. Sedia - Cili Api.
  6. Sedia - Halia.
  7. Sedia - Lengkuas.
  8. Sedia - Bahan dikisar kering.
  9. Sedia - Jintan Manis 1sb.
  10. Sedia - Jintan Putih 1sb.
  11. Sedia - Biji Ketumbar 2sb.
  12. Sedia - Bahan lain.
  13. Sedia - Serai.
  14. Sedia Daun - Limau Purut.
  15. Sedia Keping - Asam.
  16. Sedia - Kiub Pati Ayam.

6 Instructions Ungkep Ayam

Dah ada 16 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ungkep Ayam pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Dikisar semua bahan kecuali serai.
  2. Dikisar kering.. pasrah je tengok jintan manis seadanye,jgn halus sgt.
  3. Tumis bahan dikisar bersama serai sampai pecah minyak.
  4. Dah pecah minyak,taruk ayam, asam keping, daun limau dan bahan kisar kering tadi.
  5. Tambah air sikit kalau nak berkuah2.. kacau2 tutup.
  6. Air ayam dah keluar baru kite taruk kiub pati ayam,garam ckup rasa sama gula.. tutup biar ayam masak dan kering sikit...kacau2 dah shiapp 😆.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ungkep Ayam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!