Home

Resepi Ayam Ungkep Cepat 15 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Ungkep di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Ungkep yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Selain ayam goreng, ayam ungkep ini bisa diolah menjadi aneka resep lainnya, lho. Misalnya semur ayam, kalio ayam, dan rendang ayam. Lihat juga resep Ayam Ungkep yummy enak lainnya.

Ayam Ungkep - velavinkabakery.com Dipadukan dengan bumbu Nusantara namun tetap enak dimakan kapan saja. Mulai dari gulai ayam, tumis ayam, opor ayam, ayam kecap manis, dan masih banyak lagi. Salah satu resep olahan ayam yang cukup populer adalah resep ayam ungkep bumbu kuning.

15 Bahan - Bahan Resepi Ayam Ungkep

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Ungkep ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 15 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - ekor ayam kampung muda.
  2. Sedia 2 - biji bwg besar.
  3. Sedia 4 - biji bwg putih.
  4. Sedia 2 - inci halia.
  5. Sedia 6 - cili besar merah + hijau.
  6. Sedia 7 - cabai melaka.
  7. Sedia - sebatang serai.
  8. Sedia Daun - limau purut.
  9. Sedia - serbuk kunyit.
  10. Sedia 1 - kiub ayam.
  11. Sedia 1 - suduteh serbuk ketumbar.
  12. Sedia 1 - suduteh serbuk jintan manis.
  13. Sedia 2 - sudu besar santan pekat.
  14. Sedia keping - sekeping asam.
  15. Sedia - Setenggah cawan air.

Many Indonesians prepare ayam ungkep in really large batches during the ungkep (braising) Every time I cook ayam ungkep (Indonesian fried chicken), I will be left with a pot of very flavorful spiced. Suara.com - Ayam ungkep, masakan atau olahan daging ayam dengan cara direbus terlebih dahulu memakai bumbu rempah-rempah, menjadi salah satu jenis masakan populer di Indonesia. Ayam ungkep merupakan menu favorit saat bulan puasa. The Javanese use the term ungkep to refer to a method of cooking similar to braising.

3 Instructions Ayam Ungkep

Dah ada 15 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Ungkep pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Gaul ayam dengan garam dan kunyit.Panaskan minyak dan goreng separuh masak..
  2. Kisar kasar bawang merah, putih, cili, halia.Kemudian panaskan minyak,saya guna minyak goreng ayam tadi.Tumis bahan2 tadi.Kemudian masukkan serai yg diketuk,daun limau purut,serbuk kunyit serta serbuk ketumbar dan jintan manis.Tumis hingga pecah minyak..
  3. Kemudian masukkan ayam, asam keping,kiub ayam,santan serta air kalau nak berkuah.Kalau tak suka boleh skip air tu ye.Masak dalam 5 minit dan bolehlah tutup api.Ok siap,bolehlah dihidangkan bersama nasi panas..

The chicken pieces are braised with aromatic spices and herbs and then they are. Misalnya ayam ungkep dengan bumbu kuning. Praktis, kan kalau kamu udah menyetok ayam ungkep begini? Tertarik dengan resep ungkep praktis lainnya? Silahkan cek link di bawah ini: Ungkep Daging Sapi a la My.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Ungkep ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!