Home

Resepi Ayam Masak Daun Kari Mudah 14 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Masak Daun Kari di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Masak Daun Kari yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Ayam Masak Daun Kari - velavinkabakery.com

14 Bahan - Bahan Resepi Ayam Masak Daun Kari

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Masak Daun Kari ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor ayam.
  2. Sedia 2 batang - serai.
  3. Sedia 1/2 - biji bawang merah.
  4. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  5. Sedia 15 - biji cili padi merah (ada org pggil cili thai).
  6. Sedia 2 - sudu serbuk ketumbar.
  7. Sedia 2 - tangkai daun kari.
  8. Sedia 3 helai - daun limau purut.
  9. Sedia Sedikit - pes asam jawa.
  10. Sedia - Bahan dikisar.
  11. Sedia - Bawang merah.
  12. Sedia - Bawang putih.
  13. Sedia - Cili padi.
  14. Sedia - Serbuk ketumbar.

5 Cara - Cara Ayam Masak Daun Kari

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Masak Daun Kari pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Panas kan minyak dan masuk 2 batang serai yg telah diketuk.
  2. Kemudian masuk kan bahan yg dikisar td dan tumis sehingga pecah minyak.
  3. Lepas da pecah minyak, masuk kan ayam dan kacau sebati. Biar kan 5 minit kemudian baru masuk kan air ye dan sedikit pes asam jawa dan nidihkan air tu.
  4. Bile air da kering masok kan daun kari dan daun limau purut, pasti kan cuci dlu ye 😘 baru masuk kan dlm masakan tu...
  5. Tunggu air kering dan keluar minyak.. siap la utk dihidangkan.. bole la makan dgn nasi panas².. sho shedap 😋.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Masak Daun Kari ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!