Home

Resepi Capati dan Kari Ayam Enak 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Capati dan Kari Ayam di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Capati dan Kari Ayam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Capati dan kari ayam super sedap dan lembut. Capati nie antara makanan favourite kitaorg. Selalunya mkn dgn dalca, tapi kali nie sya masak kari ayam super.

Capati dan Kari Ayam - velavinkabakery.com Kari yang pekat dan masam-masam manis mesti mengubat hati yang merindukan kari mamak. Resep Kari Ayam - Kari ayam merupakan salah satu makanan khas yang memiliki rasa berbeda-beda di setiap negara. Dengan rasanya yang cocok hampir di semua lidah, tentu sajian ini sangat pas menemani makan pagi, siang maupun makan malam anda.

20 Ingredients of Resepi Capati dan Kari Ayam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Capati dan Kari Ayam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 20 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 cawan - tepung atta.
  2. Sedia 2 - sudu besar minyak.
  3. Sedia 1 cawan - air suam.
  4. Sedia 1/2 - sudu kecil garam atau ikut kemasinan anda.
  5. Sedia - Kari ayam.
  6. Sedia 1/2 - ekor ayam dipotong kecil.
  7. Sedia 3 ulas - bawang merah.
  8. Sedia 2 ulas - bawang putih.
  9. Sedia - Seinci halia.
  10. Sedia 1 - tangkai daun kari.
  11. Sedia 1 batang - kulit kayu manis.
  12. Sedia 2 - biji bunga lawang.
  13. Sedia 3 - sudu besar serbuk kari ayam.
  14. Sedia 1 - sudu besar asam jawa.
  15. Sedia 1/2 cawan - santan tambah jika mahu pekat.
  16. Sedia 1/2 cawan - air.
  17. Sedia 2 - biji kentang.
  18. Sedia 1/4 sudu teh - garam.
  19. Sedia 1/4 sudu teh - gula.
  20. Sedia Sedikit - daun ketumbar.

Resep Kari Ayam - Pada artikel kali ini saya akan kembali membagikan sebuah resep istimewa yang mana bahan utamanya masih menggunakan Jika kita lihat sekilas masakan kari ayam memang memiliki warna yang agak orange, namun ada juga yang kekuning-kuningan dengan kuah yang lebih. Jadikan kari ayam kampung Kerala nih kalau jadikanjuadah sahur pun sedap sangat nih Lagi pula makan dengan capati, memang terbaiklah. Selepas itu masukkan bawang dan daun kari, tumis sampai layu. Masukkan Ayam plak & gaul-gaulkan ayam tuh dalam kari yang pekat tuh pastu baru tambah air lagi biarkan ayam seketika baru masukkan kentang & daun kari dan biarkan mendidih.

6 Cara Penyediaan Capati dan Kari Ayam

Dah ada 20 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Capati dan Kari Ayam pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Tepung atta dimasukkan dalam mixer, masukkan garam dan air. Putarkan sehingga sebati dengan medium speed. Boleh uli menggunakan tangan..
  2. Uli sehingga menjadi doh licin. Bulat doh dan Masukkan dalam mangkuk dan rehatkan. Ambil sedikit doh, bulatkan..
  3. Letakkan sedikit tepung. Canaikan doh mengikut saiz kuali yang ada. Panaskan kuali dan goreng tanpa minyak. Masak kedua-dua belah sekata. Ulangi sehingga habis. Lebihan doh boleh disimpan di dalam peti sejuk selama 5 hari..
  4. Kari ayam. Panas kan minyak. Tumis daun kari sehingga naik bau. Masukkan bawang putih, bawang merah, halia, kulit kayu manis dan bunga lawanh. Tumis sampai naik bau. Masukkan serbuk kari. Masak sehingga terbit minyak..
  5. Masukkan asam jawa. Masukkan ayam dan kentang. Kacau dan biarkan masak seketika..
  6. Masukkan santan dan sedikit air. Masukkan garam dan gula ikut citarasa sendiri. Masak sehingga kentang menjadi empuk. Selesai masak masukkan dalam mangkuk dan taburkan daun ketumbar. Siap. Boleh makan bersama capati..

Resep Kari Ayam India merupakan salah satu favorit resep masakan india yang banyak dicari oleh orang Indonesia. Selain bahan bahan nya yang mudah di dapat di negara kita, rasanya yang enak dan Cara membuat resep kari ini hampir sama dengan cara membuat opor ayam dan resep lainnya. Capati nie akak makan dengan sambal sardin dan kari ayam. Isi dalam mangkuk dan gaul dengan bawang putih , garam dan daun kari. Perap seketika bagi sebati kacang tu dengan garam dan bawang putih.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Capati dan Kari Ayam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!