Home

Cara Memasak Nasi Arab Homemade Mudah 43 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Enak.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nasi Arab Homemade di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Arab Homemade yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Nasi Arab Homemade - velavinkabakery.com

43 Bahan - Bahan Resepi Nasi Arab Homemade

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Arab Homemade ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 43 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan Rebusan :.
  2. Sedia 4 - ketul ayam.
  3. Sedia 1/2 - biji bawang besar (dihiris).
  4. Sedia 1 - sudu besar jintan manis (ditumbuk kasar).
  5. Sedia 1 - sudu besar serbuk lada hitam.
  6. Sedia 1 - sudu besar biji ketumbar (ditumbuk kasar).
  7. Sedia 5 - biji buah pelaga.
  8. Sedia 1 - ketul kiub pati ayam.
  9. Sedia 1 - sudu besar serbuk kunyit.
  10. Sedia 2 - sudu besar rempah kurma.
  11. Sedia 2 - sudu besar garam (untuk ni boleh tambah lagi jika rasa kurang masin).
  12. Sedia - Bahan Nasi :.
  13. Sedia 1 1/2 cawan - beras basmathi.
  14. Sedia 1 cawan - air.
  15. Sedia 3 cawan - air rebusan ☝🏼.
  16. Sedia 2 - sudu besar minyak sapi.
  17. Sedia 1 - biji bawang besar (dipotong kasar).
  18. Sedia 2 - inci halia (dihiris kasar).
  19. Sedia - Rempah 3sekawan (1batang Kulit Kayu manis, 5biji bunga cengkih & 1kuntum bunga lawang).
  20. Sedia 5 - titis pewarna oren.
  21. Sedia 3 - tangkai daun ketumbar.
  22. Sedia 1 - ketul kecil arang & 2sudu minyak masak.
  23. Sedia - Bahan Ayam Bakar :.
  24. Sedia 4 - ketul ayam yang telah direbus tadi ☝🏼.
  25. Sedia 2 - sudu besar serbuk cili.
  26. Sedia 2 - sudu besar serbuk kari.
  27. Sedia 1 - sudu besar sos tiram.
  28. Sedia 1 sudu teh - garam.
  29. Sedia - Bahan Sambal Arab :.
  30. Sedia 2 - biji cili besar.
  31. Sedia 7 - biji cili padi hijau.
  32. Sedia 1 - biji tomato.
  33. Sedia 2 ulas - bawang putih.
  34. Sedia 2 - tangkai daun ketumbar.
  35. Sedia 1/2 sudu teh - garam.
  36. Sedia 1 - hirisan lemon.
  37. Sedia - Bahan Salatoh :.
  38. Sedia 1 - biji tomato (dipotong dadu).
  39. Sedia 1/2 - biji timun (dipotong dadu).
  40. Sedia 1/2 - biji bawang besar (dipotong dadu).
  41. Sedia 1 - sudu besar gula.
  42. Sedia 1 - sudu kecil garam.
  43. Sedia 1 - hirisan lemon.

11 Step by Step Nasi Arab Homemade

Dah ada 43 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Arab Homemade pula. Simple saja cuma 11 langkah.

  1. Bahan Rebusan : Semua bahan dimasukkan ke dalam periuk. Masak sehingga mendidih..
  2. Bahan ini akan dibahagikan kepada tiga bahagian nanti iaitu air rebusan untuk memasak nasi & sup. Manakala ayam akan dibakar..
  3. Bahan Nasi : Beras basmathi dibasuh dan direndam terlebih dahulu selama 30minit. Bilas dan toskan..
  4. Tumis bawang besar halia dan rempah 3sekawan dengan minyak sapi sehingga naik bau. Masukkan beras basmathi yang direndam tadi. Masak sehingga garing (maksud garing di sini, semua minyak sapi melekat pada permukaan beras). Tutup api dan masukkan beras tersebut ke dalam periuk..
  5. Ni part yang paling penting untuk masak nasi iaitu sukatan air. Masukkan air rebusan ke dalam periuk nasi dan air biasa. Sukat betul-betul untuk dapatkan hasil nasi yang baik. Beras basmathi sukatan dia 1 : 1 1/2 (iaitu 1 bahagian nasi : 1 1/2 bahagian air). Jika guna beras biasa, sukat seperti memasak nasi biasa..
  6. Masak sehingga nasi masak sempurna. Letakkan pewarna oren dan daun ketumbar. Kuis nasi menggunakan sudu garfu sahaja untuk ratakan pewarna..
  7. Ni tips tambahan jika untuk bagi nasi ni ada aroma yang sedap : bakar arang seketika dan masukkan ke dalam bekas berisi minyak masak. Letakkan ke dalam periuk nasi. Tutup periuk nasi tu. Tujuan untuk memberikan aroma tambahan pada nasi arab kita. Jika tak nak buat pun tak de masalah..
  8. Bahan Ayam Bakar : Ayam diperap dengan serbuk cili, serbuk kari, sos tiram, garam, gula dan serbuk perasa. Perap selama 1/2jam (jika nak lebih lama pun boleh je). Bakar sehingga garing (boleh bakar guna arang, ketuhar, air fryer ataupun magic pan, terpulang. macam saya guna magic pan je). Bakar sehingga garing..
  9. Bahan Sambal Arab : Cili besar, cili padi, bawang putih, tomato, ketumbar di potong kasar dan dikisar halus. Masukkan garam dan perahan lemon. Kacau sebati..
  10. Bahan Salatoh : Semua bahan dicampurkan dan diperah jus dari hirisan lemon..
  11. Cadangan Hidangan : Nasi dicedok dan diletakkan di tengah-tengah pinggan. Kelilingnya boleh diletakkan ayam bakar, sup, salatoh dan sambal arab. Selamat mencuba 😋.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Arab Homemade ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!