Home

Resepi Kari Ayam Goreng Tanpa Santan Enak 3 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Kari Ayam Goreng Tanpa Santan di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kari Ayam Goreng Tanpa Santan yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Kari Ayam Goreng Tanpa Santan - velavinkabakery.com

15 Bahan - Bahan Resepi Kari Ayam Goreng Tanpa Santan

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kari Ayam Goreng Tanpa Santan ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 15 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor ayam (dipotong sederhana besar).
  2. Sedia 1/2 sudu teh - garam.
  3. Sedia - Minyak untuk menggoreng terendam.
  4. Sedia 5 - biji bawang merah*.
  5. Sedia 3 ulas - bawang putih*.
  6. Sedia 2 - inci halia*.
  7. Sedia 3 - sudu besar membukit serbuk kari.
  8. Sedia 5 cawan - air.
  9. Sedia 2 - biji kentang (dipotong 4).
  10. Sedia 1 batang - kulit kayu manis.
  11. Sedia 1 - biji bunga lawang.
  12. Sedia 3 - biji bunga cengkih.
  13. Sedia 3 - tangkai daun kari.
  14. Sedia 1 1/2 sudu teh - garam.
  15. Sedia 1 sudu teh - ajinomoto.

3 Cara - Cara Kari Ayam Goreng Tanpa Santan

Dah ada 15 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kari Ayam Goreng Tanpa Santan pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Perap ayam dengan sedikit garam. Goreng separuh masak. Panaskan 1 cawan dari minyak yang sama. Tumis bahan tumbuk* dan daun kari hingga kekuningan..
  2. Masukkan serbuk kari dan 1 cawan air, gaul hingga pecah minyak. Masukkan ayam dan kentang serta air. Gaul rata hingga kentang empuk. Masukkan garam dan ajinonmoto. Siap. Tutup kan api..
  3. Boleh lah dihidangkan bersama nasi putih atau roti..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kari Ayam Goreng Tanpa Santan ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!