Home

Cara Membuat Kari Ayam Sedap (Tanpa Santan) Enak 25 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Kari Ayam Sedap (Tanpa Santan) di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kari Ayam Sedap (Tanpa Santan) yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Jangan derhaka dengan resepi cikgu ye. 😂 p/s: serious talk, suami cikgu puji melambung masakan guna resepi ni. cikgu. Resepi kari tanpa santan ni macam kari mamak la tapi versi mak mertua saya ni lagi sedap. Hehe. antara menu yang saya suka masak adalah kari ayam tanpa santan. kenapa tanpa santan? sebab santan tidak baik untuk kesihatan bila dimakan terlalu kerap. tak usah berlama-lama, jom kita layan resepi dibawah ini.

Kari Ayam Sedap (Tanpa Santan) - velavinkabakery.com Resep Kari Ayam - Kari ayam merupakan salah satu makanan khas yang memiliki rasa berbeda-beda di setiap negara. Dengan rasanya yang cocok hampir di semua lidah, tentu sajian ini sangat pas menemani makan pagi, siang maupun makan malam anda. Cara Masak Kari Ayam Tanpa Santan: Rebus potongan daging ayam dengan air secukupnya, tambahkan tahu dan tunggu sampai setengah matang.

25 Bahan - Bahan Resepi Kari Ayam Sedap (Tanpa Santan)

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kari Ayam Sedap (Tanpa Santan) ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 25 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Penyediaan ayam.
  2. Sedia 1 - ekor ayam.
  3. Sedia 2 - sudu rempah kari daging.
  4. Sedia 1/2 - inci halia (ditumbuk halus).
  5. Sedia - Bahan tumis.
  6. Sedia 1 batang - kulit kayu manis.
  7. Sedia 1 - kuntum bunga lawang.
  8. Sedia 3 - biji buah pelaga.
  9. Sedia 5 - kuntum bunga cengkih.
  10. Sedia 1 - pelepah daun kari.
  11. Sedia 1/2 - biji bawang besar.
  12. Sedia 2 - biji bawang merah.
  13. Sedia 3 - biji bawang putih.
  14. Sedia 1 cm - halia.
  15. Sedia 1 1/2 - senduk minyak masak.
  16. Sedia - Bahan- bahan lain.
  17. Sedia 5 - sudu serbuk kari daging.
  18. Sedia 1 - sudu besar serbuk ketumbar.
  19. Sedia 1 - sudu kecil garam masala.
  20. Sedia 1 - sudu besar serbuk cili.
  21. Sedia 2 cawan - air.
  22. Sedia 1 - biji tomato (belah 4).
  23. Sedia 2 - biji cili hijau (belah 2).
  24. Sedia 3 - biji kentang (belah 4).
  25. Sedia 1 - sudu kecil garam.

Mmg awersome lha kari tanpa santan. Lain kali nk buat lagi lha. Cara Mudah Buat Tat Telur, Enak Rasa Dan Tidak Hanyir. Kari Ayam Tanpa Santan resepi Mertua.

7 Cara Memasak Kari Ayam Sedap (Tanpa Santan)

Dah ada 25 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kari Ayam Sedap (Tanpa Santan) pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Gaulkan ayam dengan halia yang telah ditumbuk dan rempah kari. Perap selama lebih kurang 15-20 minit..
  2. Potong nipis bawang besar, bawang merah, bawang putih dan halia..
  3. Panaskan minyak. Tumis rempah empat sekawan dan hirisan bawang serta halia..
  4. Sediakan pes kari (serbuk kari campur air). Setelah bawang layu, masukkan daun kari dan pes ke dalam kuali. Masak sehingga pecah minyak..
  5. Masukkan ayam yang telah diperap. Masukkan 1/2 cawan air, serbuk ketumbar dan garam masala. Kacau sebati dan tutup kuali. Biarkan sehingga ayam separuh masak. Kacau sekali sekala supaya tidak hangit..
  6. Potong tomato, cili dan kentang. Masukkan bahan-bahan yang dipotong ke dalam kuali. Masukkan 1 1/2 cawan air dan garam. Tutup kuali dan biarkan kentang menjadi hempuk. Kacau sekali sekala..
  7. Siap dan sedia untuk dihidangkan..

Kari tak semestinya menggunakan santan atau susu cair pun sebenarnya. Korang masih tetap boleh buat kari yang sedap dengan mengikut resipi ini. Cara Mudah Perap & Masak Ayam Berempah Yang Sedap. Mudah saja jika ingin makan kari ayam tanpa santan. Sebagian orang terkadang tidak makan masakan mengandungi santan antaranya.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kari Ayam Sedap (Tanpa Santan) ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!