Home

Resepi Onde onde ubi beet Cepat 10 Bahan

Aneka Resepi Kuih Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Onde onde ubi beet di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Onde onde ubi beet yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Onde-onde ini resep hasil modifikasi pribadi ya,,rasanya enak banget. Tips saya saat menggoreng harus sabar. Assalaamualaikum diet yang ga ribet ya aku banget, bisa ngemil enak atau makan enak, asal atur porsi dan benar pengolahan nya aku share cara buat onde ubi.

Onde onde ubi beet - velavinkabakery.com Hay guys Hari ini zafran buat onde-onde ubi ungu loh, lihat keseruan nya yuukk. Brilio.net - Camilan onde-onde merupakan salah satu jajanan yang digemari banyak orang. Selain rasanya yang enak dan bentuknya yang bulat, taburan wijen membuat makanan ini terasa lebih gurih.

10 Bahan - Bahan Resepi Onde onde ubi beet

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Onde onde ubi beet ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 10 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - tepung beras pulut.
  2. Sedia 1/4 cawan - tepung beras.
  3. Sedia 2 sudu makan - hampas ubi beet.
  4. Sedia - Kapur makan (sebesar biji buah pelaga).
  5. Sedia - Secawan air.
  6. Sedia - Kelapa parut putih.
  7. Sedia 1/8 sudu teh - garam.
  8. Sedia - Sekeping nisang/gula melaka.
  9. Sedia 2 liter - air untuk rebusan.
  10. Sedia - Sehelai daun pandan untuk air rebusan.

Camilan ini sangat cocok dinikmati sebagai sajian saat kumpul bersama teman ataupun keluarga. Onde-Onde is one of the traditional kuih in Malaysia (kuih is term for Malaysian cakes, pastries if you will). They are either made from sweet potato or glutinous rice flour. The cute little onde-onde-also spelled as ondeh-obdeh-are infused with pandan (screwpine leaf) juice and filled with "Gula Melaka".

11 Cara - Cara Onde onde ubi beet

Dah ada 10 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Onde onde ubi beet pula. Simple saja cuma 11 langkah.

  1. Gaulkan tepung pulut, tepung beras dan hampas ubi beet (boleh juga gunakan ubi beet kisar bersama jusnya).
  2. Tepung beras menjadi berwarna merah setelah di Gaul sebati bersama hampas ubi beet.
  3. Larutkan Kapur makan didalam air, biarkan seketika untuk mendakkan bahagian putih Kapur, kemudian gunakan bahagian air jernih sahaja untuk bancuhan tepung.
  4. Masak air rebusan bersama sehelai daun pandan. Biarkan mendidih..
  5. Gaul sebati air Dan tepung (Saya suka mengaul menggunakan chopsticks kerana dapat kurang melekat di senduk atau Kari).
  6. Gaul sehingga adunan lembut tetapi tidak melekat di tangan.
  7. Gula melaka/nisang di potong siap untuk saiz sebiji kuih ondeĀ².
  8. Sediakan kelapa parut yg digaul bersama garam (kelapa parut elok dikukus terlebih dahulu atau panaskan didalam microwave bagi mengelakkan cepat masam).
  9. Bulatkan adunan kemudian leperkan, Dan masukkan gula melaka/nisang kemudian tutup Dan gentel bulat.
  10. Setelah siap digentel bersama inti, terus masukkan kedalam air rebusan, Dan nagkat apabila tepung sudah terapung, memandakan tepung sudah masak.
  11. Khih yg di angkat dari.air rebusan terus di letakkan di atas kelapa parut Dan di golek2 sehingga bersalut bagi mengelakkan tepung melakat antara satu sama lain. Onde onde ubi beet sedia untuk dihidang Dan di nikmati.

Cara membuat onde onde ubi ungu dengan balutan kulit ketan empuk dan kenyal dapat dipraktekkan langsung sendiri. Resep onde onde - Cemilan adalah makanan yang mungkin sangat Anda sukai, karena memang kalau Anda suka nyemil maka tidak akan bisa berhenti tergoda dengan cemilan. Jika di Indonesia sendiri juga ada cemilan khasnya dan itu ada berbagai macam makanan cemilan. Resep Onde Onde - Onde onde merupakan salah satu cemilan tradisional Indonesia. Kue sangat digemari oleh masyarakat nusantara.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Onde onde ubi beet ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!