Home

Resepi Puding Roti Kukus Bersos Kastard #phopbylinimohd Enak 8 Langkah

Aneka Resepi Puding Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Puding Roti Kukus Bersos Kastard #phopbylinimohd di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Puding Roti Kukus Bersos Kastard #phopbylinimohd yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Mudah sungguh buat resepi puding roti kukus n guna blender ni. Jimat masa tapi sedapnya memang tak cukup satu. Puding roti merupakan hidangan pencuci mulut yang popular di kebanyakan negara, termasuk di England, Perancis, Belgium, Puerto Rico, Mexico, Argentina, Louisiana Creole dan selatan Amerika Syarikat.

Puding Roti Kukus Bersos Kastard #phopbylinimohd - velavinkabakery.com Asyik resepi nak menaikkan badan aje yer. Sebenarnya Kak Bell ni memang tak rajin nak buat dessert atau pastri. Roti kukus atau biasa disebut bolu kukus ini sangat terkenal dengan bentuknya yang mekar, rasanya yang lezat serta teksturnya yang empuk.

16 Ingredients of Resepi Puding Roti Kukus Bersos Kastard #phopbylinimohd

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Puding Roti Kukus Bersos Kastard #phopbylinimohd ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 16 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan-bahan untuk puding roti:.
  2. Sedia 8-9 keping - roti.
  3. Sedia 3 - biji telur.
  4. Sedia 1 tin - susu cair.
  5. Sedia 4 - sudu besar gula.
  6. Sedia 1 sudu teh - esen vanila.
  7. Sedia Sedikit - mentega atau marjerin.
  8. Sedia Sedikit - kismis atau coklat cip.
  9. Sedia - Potongan buah-buahan segar untuk hiasan.
  10. Sedia - Bahan-bahan untuk sos kastard:.
  11. Sedia 1 tin - susu cair.
  12. Sedia 1/2 tin - air.
  13. Sedia 3 - sudu besar gula.
  14. Sedia - Secubit garam.
  15. Sedia 2-3 - sudu besar tepung kastard.
  16. Sedia 1 sudu teh - esen vanila.

Namun, tidak semua orang atau toko yang menjual kue ini menggunakan resep roti kukus dengan kualitas terbaik Related Posts To Resepi Puding Roti Kukus Berkuah Sos Kastard. Resepi puding jagung kastard, resepi puding jagung chef wan, resepi puding, resepi puding roti, resepi puding jagung, resepi puding karamel. Siapa peminat resepi puding roti kukus kat sini ? Sedapnya kan makan lak dengan kuah kastard banjir di atas puding.

8 Instructions Puding Roti Kukus Bersos Kastard #phopbylinimohd

Dah ada 16 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Puding Roti Kukus Bersos Kastard #phopbylinimohd pula. Simple saja cuma 8 langkah.

  1. Sapu loyang dengan mentega. Kemudian sapu juga mentega pada bahagian depan dan belakang roti. Carik-carik kasar atau potong roti kepada beberapa bahagian kecil dan susun padat ke dalam loyang..
  2. Masukkan susu cair, telur, gula dan esen vanilla ke dalam satu bekas. Kacau-kacau adunan sehingga sebati. Boleh guna sudu, senduk atau whisk..
  3. Curahkan adunan ke atas roti yang telah disusun di dalam loyang tadi. Tekan-tekan roti supaya sebati dengan adunan tadi. Kemudian tabur kismis. Biarkan seketika supaya roti menyerap adunan tadi..
  4. Panaskan pengukus..
  5. Apabila air kukusan mendidih, baru masukkan loyang ke dalam pengukus. Kukus selama 30-35 minit..
  6. Untuk kuah / sos, masukkan susu cair, air, gula, garam, tepung kastard dan esen vanila ke dalam periuk..
  7. Kacau perlahan-lahan sehingga pekat dan mendidih dengan menggunakan api perlahan.Tutup api. Sejukkan.
  8. Potong puding roti (bentuk potongan ikut citarasa). Tuang sos kastard ke atas puding roti. Hiaskan dengan potongan buah-buahan segar. Boleh dihidangkan panas atau sejuk..

Jom tengok cara penyediaan resepi puding roti kastard kukus ni beserta tips. Untuk lebih jelas, tengok je video tutorial yang kami sediakan di. Resipi puding roti dan kastard sos boleh bahan yang mudah dan mudah. sentiasa bahan sudah wujud dalam rumah kami… Saya sering membuat puding roti bila roti dekat telah luput dan saya tidak mempunyai masa untuk… perlu duduk bersama-sama. Bahan Resepi Puding Roti Bakar Sos Kastard. Mudah sungguh buat resepi puding roti kukus n guna blender ni.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Puding Roti Kukus Bersos Kastard #phopbylinimohd ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!