Home

Resepi Onde Onde Labu Cepat 7 Bahan

Aneka Resepi Kuih Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Onde Onde Labu di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Onde Onde Labu yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Onde Onde Labu - velavinkabakery.com

7 Ingredients of Resepi Onde Onde Labu

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Onde Onde Labu ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 7 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 1/4 cawan - tepung pulut (boleh dilebihkan, boleh juga dikurangkan).
  2. Sedia 2 cawan - labu (drpd ~500g labu).
  3. Sedia Sedikit - air.
  4. Sedia 2 keping - gula nise/kabung (didadu).
  5. Sedia - Kelapa:.
  6. Sedia 2 cawan - Kelapa diparut putih.
  7. Sedia 1/2 - st garam.

5 Cara Membuat Onde Onde Labu

Dah ada 7 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Onde Onde Labu pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. 1)labu:Rebus labu sehingga empuk. Lenyekkan. 2)kelapa:campurkan kelapa bersama garam di dlm bekas bertutup, kukus selama 5 minit..
  2. Tambahkan labu dgn tepung pulut. Gaul sebati. Tambahkan sedikit2 air jika perlu sehingga adunan boleh digentel..
  3. Jerang seperiuk air sehingga air mendidih. Bulatkan dan leperkan sedikit adunan, masukkan gula nise. Tutup dan gentel bulat2. Celup jari dgn sedikit air biasa untuk bulat2kan licin. (Bukan air panas dlm periuk tu😅🤣).
  4. Masukkan bebola labu ke dlm air panas mendidih, angkat dgn penyejat apabila bebola sudah timbul..
  5. Golek-golekkan bebola labu ke atas kelapa parut sehinga kelapa melekat padanya..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Onde Onde Labu ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!