Home

Cara Memasak Sup Lobak Merah bersama Kentang dan Sosej Enak 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Enak.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Sup Lobak Merah bersama Kentang dan Sosej di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Sup Lobak Merah bersama Kentang dan Sosej yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Sup Lobak Merah bersama Kentang dan Sosej - velavinkabakery.com

18 Ingredients of Resepi Sup Lobak Merah bersama Kentang dan Sosej

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Sup Lobak Merah bersama Kentang dan Sosej ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 18 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 7-8 batang - lobak merah (dipotong nipis).
  2. Sedia 2 - biji kentang (dipotong kiub kecil).
  3. Sedia 4 batang - sosej Ayamas (dipotong kiub kecil).
  4. Sedia 1 1/2 - labu bawang holland (dihiris nipis).
  5. Sedia 4 ulas - bawang putih (dicincang kasar).
  6. Sedia 1 - inci halia (dihiris panjang).
  7. Sedia 2 batang - cili merah (dipotong bulat).
  8. Sedia 2 - kiub pati ayam Knoor.
  9. Sedia 6 cawan - air.
  10. Sedia 1/2 tin - susu cair.
  11. Sedia 2 - sudu besar mentega.
  12. Sedia 1/2 cawan - minyak masak.
  13. Sedia 2 - sudu besar tepung jagung (dicampur dengan sedikit air).
  14. Sedia - Garam.
  15. Sedia - Serbuk perasa.
  16. Sedia - Serbuk lada hitam.
  17. Sedia Daun - parsli.
  18. Sedia Sedikit - santan pekat (kotak).

4 Step by Step Sup Lobak Merah bersama Kentang dan Sosej

Dah ada 18 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Sup Lobak Merah bersama Kentang dan Sosej pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Panaskan minyak dan mentega. Tumis bawang holland, bawang putih dan halia hingga naik bau. Masukkan lobak merah dan cili merah, kacau selama 5 minit. Kecilkan api dan tutup periuk. Sekali-sekala tu boleh lah dikacau supaya lobak masak dengan sekata. Masak lebih kurang 20 minit. Tutupkan api dan biar sejuk seketika..
  2. Sementara itu goreng sosej dengan sedikit minyak guna api paling kecil sebab nak bagi sosej tu rasa rangup. Kisar bahan yang dimasak tadi hingga halus..
  3. Masak lagi bahan-bahan yang dikisar tadi. Masukkan air, susu cair, kentang, kiub pati ayam Knoor. Masukkan sedikit lada hitam, garam dan serbuk perasa. Akhir sekali masukkan bancuhan tepung jagung dan tutupkan api..
  4. Apabila hendak menghidangkan nya, sendukkan sup ke dalam mangkuk. Tabur sosej dan daun parsli. Curahkan sedikit santan di atas nya. Sedap dimakan bersama roti baquette..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Sup Lobak Merah bersama Kentang dan Sosej ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!