Home

Resepi Buah Melaka Inti Kelapa Cepat 10 Bahan

Aneka Resepi Kuih Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Buah Melaka Inti Kelapa di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Buah Melaka Inti Kelapa yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Buah Melaka Inti Kelapa - velavinkabakery.com

10 Ingredients of Resepi Buah Melaka Inti Kelapa

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Buah Melaka Inti Kelapa ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 10 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Buah melaka.
  2. Sedia 2 cawan - tepung pulut.
  3. Sedia - Air secukupnya.
  4. Sedia Sedikit - pewarna hijau.
  5. Sedia - Inti buah melaka.
  6. Sedia - Setengah Kelapa parut kasar.
  7. Sedia 4 - sdb gula merah.
  8. Sedia sedikit - air.
  9. Sedia - Saduran.
  10. Sedia - Kelapa parut.

5 Cara Penyediaan Buah Melaka Inti Kelapa

Dah ada 10 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Buah Melaka Inti Kelapa pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. First kita buat buah melaka,masukkan tepung pulut,pewarna hijau dan masukkan sedikit demi sedikit air secukupnya sehingga dia dah boleh dibentuk.
  2. Untuk intinya kita masukkan gula merah,kelapa parut dan sedikit air kacau dalam kuali panas sampai sebati.
  3. Sekarang dah boleh buat,bentukkan doh bulat kecil ratakan dan masukkan inti secukupnya kalau letak sikit nanti tak rasa lah tak feel pulak makan nanti.
  4. Lepas dah masukkan inti terus masukkan dalam periuk yang berisi air panas untuk direbus,kalau buah melaka tu dah naik tu tandanya dh masak,bolehlah diangkat,toskan airnya.
  5. Sadurkan buah melaka dengan kelapa parut rata rata dan...Dah siappp susun atas pinggan...Ngapp laa.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Buah Melaka Inti Kelapa ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!