Home

Cara Membuat Nasi Ayam Bakar Versi Nurul Sedap 27 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nasi Ayam Bakar Versi Nurul di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Ayam Bakar Versi Nurul yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Nasi bakar adalah masakan khas Indonesia yang bisa dijumpai dimana saja, terutama Pulau Jawa. Aroma harum dari nasi dibungkus daun pisang yang dibakar semakin nikmat saat dipadu ayam kemangi. Harum khas kemangi yang menyegarkan dipadukan dengan ayam membuat hidangan ini.

Nasi Ayam Bakar Versi Nurul - velavinkabakery.com Lihat juga resep Nasi Bakar Bandeng Presto enak lainnya. Nasi bakar ayam merupakan salah satu resep nasi yang rasanya gurih dengan isian ayam dan dibakar. Salah satu variasi dari resep nasi bakar ini sangat populer dan disukai oleh kebanyakaan masyarakat Indonesia.

27 Bahan - Bahan Resepi Nasi Ayam Bakar Versi Nurul

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Ayam Bakar Versi Nurul ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 27 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan Ayam & Sup.
  2. Sedia 1/2 - ekor ayam dicuci bersih.
  3. Sedia 1 - biji bawang besar.
  4. Sedia 2 - inci halia.
  5. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  6. Sedia 1 liter - air.
  7. Sedia 1 - tangkai daun sup.
  8. Sedia 1 - paket sup bunjut.
  9. Sedia 1 - sudu garam.
  10. Sedia 1 - sudu besar kicap pekat.
  11. Sedia 1 - sudu besar madu.
  12. Sedia 1 - sudu besar minyak bijan.
  13. Sedia - Bahan Nasi.
  14. Sedia 2 cawan - beras basmathi.
  15. Sedia 2 - sudu butter.
  16. Sedia 1/2 - sudu kecil garam.
  17. Sedia 1/4 - sudu kecil serbuk kunyit.
  18. Sedia 4 cawan - stok ayam (air rebusan sup tadi).
  19. Sedia - Bahan Sos Cili.
  20. Sedia 5 - tangkai cili besar merah.
  21. Sedia 3 - tangkai cili padi (kalau suka).
  22. Sedia 1/2 - inci halia.
  23. Sedia 1 ulas - bawang putih.
  24. Sedia 1/2 - sudu kecil garam.
  25. Sedia 1/2 - sudu besar gula.
  26. Sedia 2 - sudu besar cuka makan.
  27. Sedia 3 - sudu besar air sup.

Rasa nya memang sangat enak, lezat dan gurih. Mencari resepi nasi ayam yang sedap dan menarik? "Nasi ayam dan masyarakat Melayu berpisah tiada". Nasi ayam ialah di mana nasi dimasak dengan pelbagai rempah dan kemudian dihidang dengan ayam yang di bakar, mahupun goreng serta lengkap dengan. Bikin Nasi Bakar Ayam dan tak ada lagi nasi lauk yang ribet!

6 Cara - Cara Nasi Ayam Bakar Versi Nurul

Dah ada 27 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Ayam Bakar Versi Nurul pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Cincang bawang besar, putih dan halia. Cuci bunjut sup. Panaskan periuk pengukus dan tumis bahan cincang tadi. Masuk air dan tulang ayam seperti kaki @ leher ayam..
  2. Lumur ayam dan tabur halia. Kukus hingga masak. Tips untuk cek ayam masak atau tidak, cucuk paha ayam dengan garfu. Bila jus ayam yang keluar warna putih maknanya ayam dah masak. Kalau masih merah tambah kan sedikit masa lagi..
  3. Letak ayam dalam bekas tahan panas. Lumurkan ayam dengan kicap pekat, minyak bijan dan madu. Perap sekejap. Bakar dalam oven dengan suhu 200c sehingga permukaan ayam keperangan..
  4. Masak nasi pula sementara ayam masak. Letak semua bahan ke dalam periuk bersama air stok ayam kukus tadi. Masak nasi macam biasa. Gembur guna garfu supaya nasi tak patah..
  5. Buat sos cili pula. Potong semua bahan dan masuk dalam pengisar. Kisar hingga lumat. Siap.
  6. Sup pula, tambahkan garam dan daun sup. Ok boleh dihidangkan bersama nasi, ayam dan sos cili. Sediakan juga salad atau timun sebagai ulam..

Ambil selembar daun pisang, letakkan nasi, isian ayam, ayam suwir dan bumbu. Gulung dan sematkan dengan lidi, kemudian bakar. Resep Nasi Bakar - Nasi bakar merupakan makanan sederhana yang mampu menarik perhatian untuk dicicipi, selain kesan alaminya yang kuat karena menggunakan daun pisang untuk membungkusnya, aroma hangus dari daun pisang yang terbakar juga mampu menambah kenikmatan. Salah satunya adanya nasi bakar isi ati ampela, nasi bakar cumi pedas, nasi bakar ayam petai, nasi bakar orek tempe Berawal dari kegemaran menyantap nasi bakar yang tidak cukup satu, akhirnya pada waktu luang saya mencoba membuat nasi bakar ayam suwir kemangi favorit sendiri di rumah. Kredit foto: Mariana Zainal‎ & Fifi Rahmat (Gambar sekadar hiasan).

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Ayam Bakar Versi Nurul ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!