Home

Resepi Ayam Bakar ala2 Satay 🍗 Enak 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Bakar ala2 Satay 🍗 di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Bakar ala2 Satay 🍗 yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Ayam bakar ala Wong Solo. youtube.com/Resep Masakan enak. Cara membuat ayam bakar kalasan: Pertama, potong ayam menjadi beberapa bagian sesuai selera. Bersihkan ayam sehingga tidak ada lagi bulu halus, kuman, dan kotoran yang menempel.

Ayam Bakar ala2 Satay 🍗 - velavinkabakery.com Walaupun rupanya mungkin tak seindah yang biasa, tapi Lepas tu perap ayam yang dah potong kecil tu dengan bahan perapan yang dah dikisar di atas. Resep ayam bakar - Makanan Indonesia yang terbilang simple dan sangat mudah untuk di buat dan di sajikan salah satunya adalah ayam bakar. Berikut ini secara khusus saya hadirkan resep ayam bakar madu untuk Anda semua, jadi memasak ala-ala restoran bisa Anda lakukan sendiri di rumah.

15 Ingredients of Resepi Ayam Bakar ala2 Satay 🍗

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Bakar ala2 Satay 🍗 ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 15 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan Kisar - Perap.
  2. Sedia 2 - labu bawang besar.
  3. Sedia 7 ulas - bawang putih.
  4. Sedia 2 1/2 - inci halia.
  5. Sedia 2 1/2 - inci lengkuas.
  6. Sedia 2 - sudu besar jintan manis.
  7. Sedia 2 - sudu besar jintan putih.
  8. Sedia 3 batang - serai.
  9. Sedia - Serbuk kunyit.
  10. Sedia 4 - sudu besar gula.
  11. Sedia - Garam secukup rasa.
  12. Sedia - Bahan Lain.
  13. Sedia 1 - ekor ayam.
  14. Sedia 1 batang - serai - diketuk (untuk percik).
  15. Sedia - Minyak + bahan kisar - percik.

Selain satay lembu dan ayam, ada pelbagai macam jenis satay seperti : satay arnab, satay hati, satay pedal, satay perut, dan satay ikan. Kelezatan satay belum sempurna apabila tidak dilengkapi dengan kuahnya. Ciri khas orang melayu ialah memakan satay dengan kuah kacang. Mulai dari ayam bakar kecap, ayam bakar Padang, ayam bumbu rujak, sampai ayam bakar madu gaya western.

5 Step by Step Ayam Bakar ala2 Satay 🍗

Dah ada 15 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Bakar ala2 Satay 🍗 pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Kisarkan bahan perap. Tapis air untuk kisar bahan selebihnya. (Gunakan air tapisan yg sama untuk mendapatkan tekstur yang pekat) - bahannya jangan dibuang : bawang besar, bawang putih, halia, lengkuas, jintan manis, jintan putih.
  2. Kisar bahan seterusnya menggunakan air perahan yang sama : serai, serbuk kunyit, gula, garam.
  3. Tuangkan bahan yg telah dikisar keatas ayam dan perap selama beberapa jam. (Lagi lama perap lagi sedap, supaya air meresap kedalam ayam).
  4. Selepas beberapa jam diperap. Sediakan bahan untuk membakar ayam dan bahan untuk percik. Susun ayam rapat2 atas pemanggang supaya ayam tidak jatuh ke bara api..
  5. Bakar ayam sehingga masak dan selamat menjamu selera..

Ada juga resep ayam bakar ekonomis yang bisa dibuat Ingin ayam bakar yang lebih terasa rempahnya, Moms? Kalau begitu silakan coba resep ayam bakar pedas ala Padang berikut. Ayam bakar ini bisa dijadikan menu makan sarapan, makan siang bahkan makan malam. Resep Ayam Bakar Kalasan Dengan Bumbu Spesial Beserta Tips Cara Membuat Bumbu Ayam Bakaran Yang Lezat dan Bikin Ketagihan Bisa Kalau melihat tampilannya, ayam bakar dengan bumbu ayam kalasan ini tidak jauh berbeda dengan ayam kecap, ayam kecap madu atau jenis resep.. Rabbanā Lā Tu'uākhidhnā 'In Nasīnā 'Aw 'Akhţa'nā ۚ Rabbanā Wa Lā Taĥmil `Alaynā 'Işrāan Kamā Ĥamaltahu `Alá Al-Ladhīna Min Qablinā ۚ Rabbanā Wa Lā Tuĥammilnā Mā Lā Ţāqata Lanā Bihi ۖ Wa A`fu `Annā Wa Aghfir Lanā Wa Arĥamnā ۚ 'Anta Mawlānā Fānşurnā `Alá Al-Qawmi Al-Kāfirīna.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Bakar ala2 Satay 🍗 ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!