Home

Cara Memasak Buah melaka ❤️ Mudah 4 Langkah

Aneka Resepi Kuih Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Buah melaka ❤️ di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Buah melaka ❤️ yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Hi Semua, kali ni CN nk sediakan kuih legend kegemaran ramai iaitu buah melaka, atau ada juga yg pangil onde-onde. Buah melaka yg sedap mestilah sedikit. Resepi Buah Melaka, Resepi yang sangat mudah, hanya ikut langkah-langkah yang di nyatakan pasti menjadi, Buah Melaka adalah hidangan kuih muih terkenal dan sedap.

Buah melaka ❤️ - velavinkabakery.com Dan buah melaka ini hanya boleh didapati di Buah Melaka Comey Cepatlah isteri dan anak dalam kandungan tengah tunggu nak makan buah melaka yang enak dari. Photo about Malay traditional delicacy, in Malaysia called buah melaka. be of glutinous rice and filled with palm sugar or brown sugar. Performed By A Missouri Licensed Esthetician Jada Kennedy.

7 Ingredients of Resepi Buah melaka ❤️

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Buah melaka ❤️ ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 7 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 cawan - tepung pulut.
  2. Sedia 2 - sdb tepung gandum.
  3. Sedia 1/2 - cwn air.
  4. Sedia 1 - sdk pewarna hijau.
  5. Sedia 1 - sdk garam.
  6. Sedia - Gula melaka dicincang.
  7. Sedia 1/2 - bj kelapa parut (parut putih) + secubit garam.

See more ideas about Melaka, Malacca, Malaysia. Sago Gula Melaka (Sago Pudding with Palm Sugar). Malaka atau melaka adalah nama sejenis pohon yang berbuah. Dalam bahasa Jawa disebut mlåkå atau kemlåkå.

4 Cara - Cara Buah melaka ❤️

Dah ada 7 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Buah melaka ❤️ pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Campur tepung pulut, tepung gandum, pewarna hijau, garam dan tambah air sedikit demi sedikit, uli sehingga tidak melekat di tangan. Sambil tu Panaskan air dalam periuk untuk rebus Buah melaka. Saya pakai tepung pulut seperti di dalam gambar..
  2. Ambil secubit doh lebih kurang 15gram. Bulatkan doh dan leper kan, masukan sedikit gula melaka dan bulatkan semula. Saya suka guna gula merah Sebab mudah cair. Pakai gula melaka pun boleh, sedap Tapi kena cincang dulu supaya mudah dijadikan sebagai inti..
  3. Terus masukan dalam air yang sedang mendidih. Sambil tu tambahkan sedikit garam dalam kelapa parut. Ketepikan. Boleh juga di kukus sekejap supaya tahan lama..
  4. Buat lagi dan sambil perhati yang dalam periuk. Apabila sudah timbul, angkat dengan menggunakan senduk berlubang (supaya boleh tos air) Kemudian masukan dalam kelapa parut dan golekan sehingga rata..

Kemungkinan nama ini berasal dari bahasa Sanskerta amalaka, yang kemudian diadopsi oleh berbagai bahasa lain. Onde-Onde atau kuih Buah Melaka antara kuih paling senang dan sedap. Disukai ramai, Sesuai sangat kalau dijadikan menu minum petang ni. Apa lagi resipi dah ada jomlah kita buat bersama-sama. Tempat Menarik di Melaka - #dontmesswithmelaka sudah menjadi semakin trending.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Buah melaka ❤️ ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!