Home

Cara Memasak Nasi Arab Cepat 12 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nasi Arab di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Arab yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Nasi Arab - velavinkabakery.com

12 Ingredients of Resepi Nasi Arab

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Arab ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Ayam.
  2. Sedia 6 - Biji Bawang Merah.
  3. Sedia - Garam.
  4. Sedia - Kunyit.
  5. Sedia - Saffron (Saya tak letak sebab mahal. Hehehe).
  6. Sedia - Seekor Ayam.
  7. Sedia - Nasi.
  8. Sedia - Bawang Merah.
  9. Sedia - Kulit Kayu Manis.
  10. Sedia 5 - kuntum Pelaga.
  11. Sedia - Cili/Serbuk Black Pepper.
  12. Sedia - Minyak Masak.

3 Instructions Nasi Arab

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Arab pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Bawang besar 6 biji. Potong & susun penuh menutupi dasar periuk. 2. Garam, kunyit, safron (saya tak letak sebab mahal HEHEHE tapi saya gantikan dengan serbuk pewarna kuning sikit – sengaja carik penyakit HUHUHU). Letak ayam atas bawang tadi. Tutup periuk dengan aluminium foil & masak guna api kecil selama 1/2-1 jam. 3. Dah siap! Hasilnya selepas 1/2 jam. Bebawang ni jangan buang sebab nak masuk kat dalam nasi. 4. Bakar ayam guna oven..
  2. 5. Bawang merah, kulit kayu manis, 5 kuntum pelaga, garam, minyak. Puan Najwa kata kalau suka boleh letak cili tapi saya letak serbuk blackpepper. ***Minyak saya buh lepas nasi dah masak sebab nak guna minyak daripada lemak ayam yang di bakar tadi (warnanya kuning sebab tu letak kemudian) 6. Ni macam biasa lah. Trick nak dapat Nasi Arab yang wangi & lebih sedap. Bakar arang seketul. Utk bekas letak bara arang, guna je aluminium bekas tutup periuk tadi..
  3. 7. Mula mula masukkan air/jus & minyak ayam tadi. Masuk sekali bebawang semua. Letak sekeliling atas nasi. 8. Baru letak bara arang dan tutup periuk. 9. Patutnya masuk sekali ayam time buh bara arang tapi terlupa 10. Keluarkan ‘mangkuk’ aluminium foil berisi bara arang tadi. Ratakan nasi dengan bebawang tapi pastikan tak kena pada semua bahagian nasi untuk hasil warna nasi yang putih & kuning. Guna chopstick untuk elak nasi patah seribu.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Arab ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!