Home

Resepi 🍚🍖 Nasi Arab Daging ala Yemen Enak 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi 🍚🍖 Nasi Arab Daging ala Yemen di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan 🍚🍖 Nasi Arab Daging ala Yemen yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

🍚🍖 Nasi Arab Daging ala Yemen - velavinkabakery.com

19 Ingredients of Resepi 🍚🍖 Nasi Arab Daging ala Yemen

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat 🍚🍖 Nasi Arab Daging ala Yemen ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 19 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 300 g - daging direbus hingga lembut & dihiris.
  2. Sedia 2 - pot beras basmati, cuci & toskan.
  3. Sedia 3 - pot air (bilangan air refer di peket seeloknya).
  4. Sedia 1/2 - cwn yogurt asli / susu segar.
  5. Sedia 1 - biji tomato didadu.
  6. Sedia 3 - sdm pes nasi arab Yemen.
  7. Sedia 2 - sdm minyak sapi.
  8. Sedia 1 - sdm minyak jagung/olive.
  9. Sedia 1 tsp - garam n 1/2 kiub ayam.
  10. Sedia 2 - tangkai daun pudina / 1 helai daun pandan disimpulkan.
  11. Sedia - Pewarna oren.
  12. Sedia - 🍚 BAHAN TUMIS.
  13. Sedia 1/2 - biji bawang besar didadu.
  14. Sedia 2 ulas - garlic dicincang.
  15. Sedia 3 - hirisan halia.
  16. Sedia 2 - kayu manis.
  17. Sedia 2 - bunga lawang.
  18. Sedia 4 - bj buah pelaga.
  19. Sedia 2 helai - daun bay.

6 Cara Memasak 🍚🍖 Nasi Arab Daging ala Yemen

Dah ada 19 bahan di atas? Mari tengok cara membuat 🍚🍖 Nasi Arab Daging ala Yemen pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Bahan2 nasi arab daging ala Yemen.
  2. Didlm periuk nasi panaskan minyak jagung n minyak sapi n tumis bahan tumisan hingga bawang layu & wangi.
  3. Kemudian masukkan bahan2 lain seperti air, yogurt/susu, pes nasi arab, tomato, daging, daun pudina, garam n kiub ayam n biarkan hingga mendidih..
  4. Masukkan beras kacau rata & pindahkan periuk ke dlm bekas rice cooker. Masak nasi seperti biasa..
  5. Bila nasi dah kering titiskan pewarna. Selepas 15min baru gemburkan nasi perlahan2 dgn sudu garfu. Hidangkan bsama gulai kegemaran, air asam kerisik & salad salsa yogurt.
  6. 📝 Akk guna set nasi arab Yemeni Mendhi. Dlm peket tu ada pes, beras basmati & pewarna. Nasi ni masak lebur ikut arahan peket tu pn dh sedap. Akk enhance sikit cara masak mcm ni sb dh jemu la masak ikut arahan dipeket tu, hepi meneraiiii 😉.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi 🍚🍖 Nasi Arab Daging ala Yemen ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!