Home

Cara Memasak Nasi Kabsah Ayam Cepat 30 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Nasi Kabsah Ayam di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Kabsah Ayam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Nasi Kabsah Ayam - velavinkabakery.com

30 Bahan - Bahan Resepi Nasi Kabsah Ayam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Kabsah Ayam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 30 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan untuk Nasi :.
  2. Sedia 3 cawan - Beras Basmathi (basuh dan rendam 30 minit).
  3. Sedia 1/4 - ekor Ayam (potong ketulan sederhana besar).
  4. Sedia 1/2 - biji Bawang Besar (potong bulat).
  5. Sedia 2 ulas - Bawang Putih (hiris nipis).
  6. Sedia 4 - sudu besar Minyak Sapi / Minyak Masak.
  7. Sedia 2 1/2 - sudu besar Rempah Kabsah (Cikna guna rempah kabsah kambing brand Hexa).
  8. Sedia 1/2 - biji Tomato (potong dadu).
  9. Sedia 1/2 - ketul Kiub Pati Ayam (Cikna guna brand Maggi).
  10. Sedia 1 sudu teh - Garam.
  11. Sedia 4 cawan - Air.
  12. Sedia - Bahan untuk Salad :.
  13. Sedia 1/2 - biji Bawang Besar.
  14. Sedia 1/2 - biji Tomato.
  15. Sedia 1/4 - biji Timun.
  16. Sedia 1 - biji Limau Kasturi.
  17. Sedia 1 sudu teh - Minyak Zaitun.
  18. Sedia 1/2 sudu teh - Garam.
  19. Sedia - Bahan untuk Sambal :.
  20. Sedia 1 - biji Tomato.
  21. Sedia 2 - biji Cili Hijau.
  22. Sedia 1/2 - biji Bawang Besar.
  23. Sedia 1 - biji Limau Kasturi.
  24. Sedia 1 sudu teh - Garam.
  25. Sedia 1/2 sudu teh - Gula.
  26. Sedia - Bahan untuk Sup :.
  27. Sedia 1/2 - ketul Kiub Pati Ayam.
  28. Sedia 3 cawan - Air.
  29. Sedia 1 - peket Sup Bunjut (cikna guna bunjut Sup Tulang Adabi).
  30. Sedia 1 sudu teh - Garam.

6 Cara Penyediaan Nasi Kabsah Ayam

Dah ada 30 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Kabsah Ayam pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Nasi: Panaskan minyak, tumis bawang besar dan bawang putih hingga naik bau. Masukkan ayam, tutup periuk dan masak sekejap..
  2. Masukkan rempah kabsah dan kiub pati ayam, gaul rata dan biarkan 5 minit..
  3. Masukkan beras bersama air, gaul rata. Perasakan dengan garam secukup rasa kemudian masak nasi seperti biasa. ** Cara Cikna: Sukat dulu air dengan beras sebelum masuk dalam periuk sebab Cikna sukat air dengan jari. Lepas dah masuk periuk biarkan mendidih dan air kering dulu baru tutup periuk dan masak dengan api kecil (Cikna masak nasi atas dapur gas). Kalau korang guna periuk elektrik, masak nasi mcm biasa ja.
  4. Salad: Bawang besar, tomato dan timun dipotong dadu. Campurkan semua bahan, perah limau kasturi dan gaul sebati..
  5. Sambal: Campurkan semua bahan ke dalam pengisar, perah jus limau nipis kemudian kisar kasar..
  6. Sup: Campurkan semua bahan ke dalam periuk. Masak hingga mendidih..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Kabsah Ayam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!