Home

Resepi Ayam Masak Serai Sedap Dan Wangi Mudah 9 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Masak Serai Sedap Dan Wangi di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Masak Serai Sedap Dan Wangi yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Selalu ayam masak merah makan dengan nasi tomato, nasi orang kahwin dan sebagainya. Masukkan sos cili dan sos tomato, tumis hingga agak. Aneka resepi masakan ayam klasik seperti ayam masak merah dan ayam goreng berempah.

Ayam Masak Serai Sedap Dan Wangi - velavinkabakery.com Masakan apapun kalau menggunakan serai memang sedap. Ambil periuk atau kuali, panaskan minyak dan. Memang sangat sedap nasi minyak yang dimakan dengan ayam masak merah serta acar timun.

11 Bahan - Bahan Resepi Ayam Masak Serai Sedap Dan Wangi

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Masak Serai Sedap Dan Wangi ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 11 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - biji bawang besar (kisar).
  2. Sedia 5 ulas - bawang putih (kisar).
  3. Sedia 1 - inci halia (kisar).
  4. Sedia 1/2 - biji bawang merah (hiris).
  5. Sedia 4 batang - serai (titik).
  6. Sedia 2 - sudu besar cili boh.
  7. Sedia 2 - sudu besar kicap manis.
  8. Sedia 1 sudu teh - garam.
  9. Sedia 1 - sudu besar gula.
  10. Sedia 1 sudu teh - secukup rasa.
  11. Sedia 2 - sudu besar air asam jawa.

Panaskan minyak yang banyak dan tumis bawang besar hiris, serai, kulit kayu manis, bunga lawang sehingga wangi. Nota: Minyak boleh diceduk keluar selepas siap. Kemudian tumis bawang besar dan bawang putih yang telah. Boleh tahan sedap jugak ayam masak Thai ni.

9 Step by Step Ayam Masak Serai Sedap Dan Wangi

Dah ada 11 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Masak Serai Sedap Dan Wangi pula. Simple saja cuma 9 langkah.

  1. Gaulkan ayam bersama kunyit dan garam untuk digoreng..
  2. Apabila minyak sudah panas, masukkan ayam dan goreng garing. Selesai goreng, tos dan ketepikan..
  3. Gunakan sedikit lebihan minyak gorengan ayam tadi, masukkan serai yang dititik dan tumis hingga wangi..
  4. Kemudian, masukkan bahan kisar. Tumis hingga kering dan garing..
  5. Masukkan cili kisar (cili BOH). Tumis seketika hingga pecah minyak..
  6. Masukkan bahan perasa seperti garam, serbuk secukup rasa dan gula..
  7. Masukkan ayam yang digoreng tadi. Gaul hingga sekata..
  8. Akhir sekali masukkan perasa kicap manis, sedikit air asam jawa dan juga hirisan bawang besar..
  9. Sedia untuk dihidang. Selamat mencuba 😊.

Lebih kurang rasa macam ayam masak cili padi. Jom tengok resepi ayam masak Thai kat bawah ni. Kalau nak dapatkan pelbagai lagi resepi yang best, boleh subscribe YouTube Channel kami "Buat Orang Lapo". Masakan juga bisa menjadi kunci keluarga bahagia lho. Kemudian goreng ayam hingga masak atau hampir masak.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Masak Serai Sedap Dan Wangi ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!