Home

Resepi Buah Melaka Cepat 7 Bahan

Aneka Resepi Kuih Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Buah Melaka di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Buah Melaka yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Buah Melaka - velavinkabakery.com

7 Ingredients of Resepi Buah Melaka

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Buah Melaka ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 7 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 cawan - tepung pulut.
  2. Sedia 2 - sdb tepung gandum.
  3. Sedia 1/2 - cwn air.
  4. Sedia 1 - sudu kecil pewarna hijau.
  5. Sedia 1 - sdk garam.
  6. Sedia - Gula melaka dicincang.
  7. Sedia 1/2 - bj kelapa parut (parut putih).

5 Instructions Buah Melaka

Dah ada 7 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Buah Melaka pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Cara ~Campur tepung pulut, tepung gandum, pewarna hijau, garam dan tambah air sedikit demi sedikit, uli sehingga tidak melekat di tangan. Sambil tu Panaskan air dalam periuk untuk rebus Buah melaka..
  2. ~Ambil secubit doh lebih kurang 15gram. Bulatkan doh dan leper kan, masukan sedikit gula melaka dan bulatkan semula. Saya suka guna gula merah Sebab mudah cair. Pakai gula melaka pun boleh, sedap Tapi kena cincang dulu supaya mudah dijadikan sebagai inti..
  3. ~Terus masukan dalam air yang sedang mendidih. Sambil tu tambahkan sedikit garam dalam kelapa parut. Ketepikan. Boleh juga di kukus sekejap supaya tahan lama..
  4. ~Buat lagi dan sambil perhati yang dalam periuk. Apabila sudah timbul, angkat dengan menggunakan senduk berlubang (supaya boleh tos air) Kemudian masukan dalam kelapa parut dan golekkan sehingga rata..
  5. .

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Buah Melaka ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!