Home

Resepi Ayam masak kari#maratonraya Mudah 2 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam masak kari#maratonraya di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam masak kari#maratonraya yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Resep Kari Ayam - Kari ayam merupakan salah satu makanan khas yang memiliki rasa Pilihlah metode atau cara masak yang anda suka dan sesuai dengan apa yang anda punya baik alat, bahan. Ayam Masak Kari — Siapa sih yang bisa tahan sama godaan rasa dan harumnya kuah kari? Apalagi kalau dipasangkan dengan ayam dan bumbu ala India.

Ayam masak kari#maratonraya - velavinkabakery.com Apabila ayam sudah lunak masukkan santan kental, masak hingga kuah mengental sambil sesekali. Ada letak santan, letak cili giling, rempah campuran, banyak lagi. Ada pernah sekali tu Dya masak kari ayam guna santan parut.

18 Ingredients of Resepi Ayam masak kari#maratonraya

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam masak kari#maratonraya ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 18 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 kg - dada atau paha ayam di potong2.
  2. Sedia 1 - ktk santan.
  3. Sedia 1/2 kg - kentang di kupas dn si belah empat.
  4. Sedia - 1 sdm mkn kerisik.
  5. Sedia - 4 ulas bwng merah.
  6. Sedia - 5 ulas bwng putih.
  7. Sedia - 1 batang serai di titik.
  8. Sedia - Halia sebesar ibu jari di ketuk.
  9. Sedia - 2 biji bnga lawang.
  10. Sedia - 1 batng kayu manis.
  11. Sedia - 2 biji buah pelaga.
  12. Sedia - 1 biji buah keras.
  13. Sedia - 5 helai cili kering yg dikisar.
  14. Sedia - 2 gelas air.
  15. Sedia - Garam dn gula secukup rasa.
  16. Sedia - Sedikit minyak.
  17. Sedia - 1 pck Serbuk kari.
  18. Sedia - Bawang goreng untuk hiasan.

Langkah - Langkah Cara Masak Kari Ayam Kuah Susu : Cuci ayam terlebih dahulu, lalu lumuri dengan air jeruk nipis. Masukkan ayam yang telah diperap bersama kunyit tadi. Ada secret ingredient dalam masakan kari ayam mak mertua saya ni. Kalau nak tau boleh tengok resepi Resepi kari tanpa santan ni macam kari mamak la tapi versi mak mertua saya ni lagi sedap.

2 Cara Membuat Ayam masak kari#maratonraya

Dah ada 18 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam masak kari#maratonraya pula. Simple saja cuma 2 langkah.

  1. Langjkah 1.sediakn kuali dn masukkn minyak da panas masukkn rempah ratus tumis sekejap lepas tu masukkan remph yg dikisar dn yg di ketuk tadi tumis sehingga naik bau..
  2. Langkah 2..Masukan kan kerisik, serbuk lada kering dn bumbu kari tumis sekejap dn lepas tu masukkan ayam gaul rata dn masukkn kentang masak la sehingga kentng tu empuk dn ayam tu masak masukkn santan,garam dn gula kacau sebati..da siap bole la di hidang dn di taburkn bawang goreng di atasnya..selamat mencuba😊.

Masakan yang tidak kalah istimewa dengan kari ayam spesial adalah masakan ayam woku. Jadi daging ayam apabila di bumbui sedemikian rupa dan di masak pada api sedang bisa menjadikan. Masak yang kamu masak di siang hari akan tetap hangat dan lezat sampai saat berbuka puasa tiba. Dengan teknologi terbaru dari Jepang, Thermos Food Jar mampu menjaga suhu makanan kamu lebih. Kari ayam nya sangat sedap dengan kuah yang pekat.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam masak kari#maratonraya ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!