Home

Resepi Ayam bakar mudah dan sedap Sedap 11 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam bakar mudah dan sedap di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam bakar mudah dan sedap yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Kemudian tapis. buang bawang dan juga salery. kalau tak nak. Tutup dan [email protected] perap dalam peti sejuk selama semalam untuk lagi sedap. Tapi cik tom buat hari tue pagi cik tom perap dan malam tue bakar So, macam mana dah ready nak buat barbeque before bulan ramadhan?

Ayam bakar mudah dan sedap - velavinkabakery.com Dengan menggunakan bahan-bahan aromatik seperti bawang putih, lengkuas, halia, serai dan asam gelugur, ayam bakar ini memang juicy dan penuh dengan rasa yang pasti akan membuat anda jilat jari. Sajian ayam bakar kalasan adalah hidangan ayam yang enak dan mudah untuk dibuat. Hal ini dikarenakan semua bumbu dan bahan yang digunakan untuk membuat sajian ini akan dapat anda jumpai di pasar atau supermarket terdekat.

11 Bahan - Bahan Resepi Ayam bakar mudah dan sedap

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam bakar mudah dan sedap ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 11 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 150 gram - Seketul ayam bahagian dada lebih kurang seberat.
  2. Sedia 1 - sudu kecil 'mixed herbs' (sediada di jual di pasaraya).
  3. Sedia 1 - sudu kecil serbuk cili.
  4. Sedia 1/2 - sudu kecil serbuk lada hitam.
  5. Sedia 1/2 - sudu kecil serbuk bawang putih (sediada di jual di pasaraya).
  6. Sedia - Secubit garam.
  7. Sedia 2 - sudu besar minyak zaitun.
  8. Sedia 1 - labu bawang 'holland' dibelah 4.
  9. Sedia - s.
  10. Sedia - Sayuran tambahan (jika suka).
  11. Sedia 1 - biji kentang dibelah 4.

Olesan madu di setiap ayam bakar tersebut menjadikan daging ayam bertekstur empuk dan bahan bumbu bisa lebih meresap kedalamnya. Oleh karena itu untuk mempersingkat waktu agar anda bisa segera membuatnya, langsung saja kita buat resep ayam bakar madu sedap ini. Yang pertama adalah resep ayam bakar ungkep, ayam bakar jenis ini merupakan ayam bakar Tumis bumbu halus bersama serai, lengkuas, dan daun salam sampai tercium aroma wangi sedap. Air kelapa dipercaya membuat ayam bakar terasa manis dan gurih ala ayam bakar restauran.

3 Cara - Cara Ayam bakar mudah dan sedap

Dah ada 11 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam bakar mudah dan sedap pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Lumurkan ayam dengan garam,mixed herbs,serbuk cili, lada hitam, serbuk bawang putih dan garam. Letakkan dua sudu besar minyak zaitun di atas ayam. Biarkan dlm 15minit supaya bahan-bahan diserap sebati pada ayam..
  2. Letakkan bawang holland dan kentang sekali di dalam dulang pembakar yang sama dengan ayam. Tujuan bawang holland ini adalah untuk memberi rasa manis pada ayam kerana saya tidak mahu mengunakan gula tambahan. Bakar dalam 45minit. Siap.
  3. Semasa membakar ayam ini,saya bakarkan sekali dengan sayuran lain seperti brokoli, lada benggala, bunga kobis tetapi di dalam dulang pembakar yang berlainan. Sayuran ini saya akan hidangkan sekali dengan ayam ini..

Cara masak Ayam Bakar homemade yang sangat sedap, mudah dan persis hidangan dari restoran ayam tersohor. Sebelum dibakar, ayam bakar padang harus dimasak dalam racikan aneka bumbu hingga mengental dan meresap sempurna. Baru setelahnya, ikan dibakar di atas bara api hingga kecoklatan dan bercitara khas serta sedap. "Boringlah hari-hari masak ayam goreng. Lauk pun ulang-ulang yang sama je. Apa lagi resepi ayam yang simple tapi sedap ye?".

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam bakar mudah dan sedap ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!