Home

Cara Membuat Kueh Buah Melaka Keledek Cara Nyonya Mudah 10 Bahan

Aneka Resepi Kuih Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Kueh Buah Melaka Keledek Cara Nyonya di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kueh Buah Melaka Keledek Cara Nyonya yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Kueh Buah Melaka Keledek Cara Nyonya - velavinkabakery.com

10 Ingredients of Resepi Kueh Buah Melaka Keledek Cara Nyonya

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kueh Buah Melaka Keledek Cara Nyonya ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 10 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1-2 - ubi keledek.
  2. Sedia 1 cawan - tepong pulut.
  3. Sedia 1 - sudu tepong beras.
  4. Sedia 2 - sudu tepong gandum.
  5. Sedia 1 - + setengah cawan air.
  6. Sedia 2 - sudu minyak.
  7. Sedia 1 - sudu kecik garam.
  8. Sedia 1 - bijik kelapa parut.
  9. Sedia 1 helai - pandan.
  10. Sedia 1 batang - gula melaka di sagat/chincang.

8 Cara Membuat Kueh Buah Melaka Keledek Cara Nyonya

Dah ada 10 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kueh Buah Melaka Keledek Cara Nyonya pula. Simple saja cuma 8 langkah.

  1. Cuci dulu keledek biru kemudian rebus hingga empok dan sejokkan sekejap.
  2. Bile dah sejok, kupas kulit keledek biru dan lenyek dengan sendok burger dalam bekas.
  3. Kendian taruk tepong pulut secawan, tepong gandom dua sudu, tepong beras sesudu pastu taruk minyak dua sudu serta sesudu kecik garam..
  4. Masukkan air sikit demi sikit hingga doh kuih onde² tak lekat dah kat tangan. Masa nie rest kan doh kejap dalam tempoh 30 minit..
  5. Siap rest, kita ambik doh dan bulat²kan tekan hingga berbentuk lengkung. Taruk gula melaka sagat dalam doh dan bulat²kan semula..
  6. Dalam periuk didihkan air tambahkan sesudu minyak biar kuih tak melekat time rebus dan bile dah didih kau kena masukkan kuih onde² kat dalam didihan tu....
  7. Tunggu sampai timbul, pastu angkat dan salutkan dengan kelapa parut...kelapa parut kalau tak mau cepat basi...kukus dulu agar tahan..
  8. Nanti time kukus kelapa kite taruk sehelai daun pandan yang dah kita simpulkan biar bau wangi time kukus. Ok?.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kueh Buah Melaka Keledek Cara Nyonya ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!