Home

Resepi Nasi Ayam Bakar Versi Nurul Enak 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Nasi Ayam Bakar Versi Nurul di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Ayam Bakar Versi Nurul yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Nasi Ayam Bakar Versi Nurul - velavinkabakery.com

27 Bahan - Bahan Resepi Nasi Ayam Bakar Versi Nurul

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Ayam Bakar Versi Nurul ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 27 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan Ayam & Sup.
  2. Sedia 1/2 - ekor ayam dicuci bersih.
  3. Sedia 1 - biji bawang besar.
  4. Sedia 2 - inci halia.
  5. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  6. Sedia 1 liter - air.
  7. Sedia 1 - tangkai daun sup.
  8. Sedia 1 - paket sup bunjut.
  9. Sedia 1 - sudu garam.
  10. Sedia 1 - sudu besar kicap pekat.
  11. Sedia 1 - sudu besar madu.
  12. Sedia 1 - sudu besar minyak bijan.
  13. Sedia - Bahan Nasi.
  14. Sedia 2 cawan - beras basmathi.
  15. Sedia 2 - sudu butter.
  16. Sedia 1/2 - sudu kecil garam.
  17. Sedia 1/4 - sudu kecil serbuk kunyit.
  18. Sedia 4 cawan - stok ayam (air rebusan sup tadi).
  19. Sedia - Bahan Sos Cili.
  20. Sedia 5 - tangkai cili besar merah.
  21. Sedia 3 - tangkai cili padi (kalau suka).
  22. Sedia 1/2 - inci halia.
  23. Sedia 1 ulas - bawang putih.
  24. Sedia 1/2 - sudu kecil garam.
  25. Sedia 1/2 - sudu besar gula.
  26. Sedia 2 - sudu besar cuka makan.
  27. Sedia 3 - sudu besar air sup.

6 Cara Memasak Nasi Ayam Bakar Versi Nurul

Dah ada 27 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Ayam Bakar Versi Nurul pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Cincang bawang besar, putih dan halia. Cuci bunjut sup. Panaskan periuk pengukus dan tumis bahan cincang tadi. Masuk air dan tulang ayam seperti kaki @ leher ayam..
  2. Lumur ayam dan tabur halia. Kukus hingga masak. Tips untuk cek ayam masak atau tidak, cucuk paha ayam dengan garfu. Bila jus ayam yang keluar warna putih maknanya ayam dah masak. Kalau masih merah tambah kan sedikit masa lagi..
  3. Letak ayam dalam bekas tahan panas. Lumurkan ayam dengan kicap pekat, minyak bijan dan madu. Perap sekejap. Bakar dalam oven dengan suhu 200c sehingga permukaan ayam keperangan..
  4. Masak nasi pula sementara ayam masak. Letak semua bahan ke dalam periuk bersama air stok ayam kukus tadi. Masak nasi macam biasa. Gembur guna garfu supaya nasi tak patah..
  5. Buat sos cili pula. Potong semua bahan dan masuk dalam pengisar. Kisar hingga lumat. Siap.
  6. Sup pula, tambahkan garam dan daun sup. Ok boleh dihidangkan bersama nasi, ayam dan sos cili. Sediakan juga salad atau timun sebagai ulam..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Ayam Bakar Versi Nurul ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!