Home

Cara Membuat Puding Roti Marble Sedap 14 Bahan

Aneka Resepi Puding Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Puding Roti Marble di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Puding Roti Marble yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Puding Roti Marble - velavinkabakery.com

14 Bahan - Bahan Resepi Puding Roti Marble

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Puding Roti Marble ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan A.
  2. Sedia 5 keping - roti gardenia.
  3. Sedia 250 gm - susu pekat.
  4. Sedia 1 tin - susu cair.
  5. Sedia 2 - sdb tepung kastad.
  6. Sedia 1 - sdk esen vanila.
  7. Sedia 2 - biji telur.
  8. Sedia 30 gm - biskut cheese cracker.
  9. Sedia - Bahan B.
  10. Sedia 36 gm - agar2 tali.
  11. Sedia 2100 ml - air.
  12. Sedia 240 gm - gula.
  13. Sedia 30 gm - gula batu.
  14. Sedia 20 gm - butter.

6 Instructions Puding Roti Marble

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Puding Roti Marble pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Rebus agar2 dgn air hingga hancur.Masukkan gula pasir dan gula batu..masak hingga gula larut.
  2. Sementara nak tunggu agar2 masak Kisar semua bahan A.Masukkan esen vanila..
  3. Masukkan ke dlm agar2 tadi..kacau dan msukkan butter.kacau hingga larut.Kena sentiasa kacau supaya tak berketul.
  4. Basahkan sedikit loyang size 12x12.Bahagikan adunan tadi kpd 4 warna.Suka hati nak letak warna apa.Setiap satu warna timbang kira2 600gm..
  5. Tuangkan agar2 menggunakan senduk dan tuang bermula dari sudut loyang..tuang secara berselang seli warna nya.Buat step tu hingga semua adunan tadi habis..
  6. Bila dah habis semua adunan tadi biar kan sejuk seketika kemudian boleh lah di masukkN ke dlm chiller utk disejukkan..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Puding Roti Marble ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!