Home

Cara Membuat Kuih buah melaka keledek ungu..#MAHN Cepat 4 Langkah

Aneka Resepi Kuih Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Kuih buah melaka keledek ungu..#MAHN di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kuih buah melaka keledek ungu..#MAHN yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Kacau dan pastikan bebola keseluruhan disalut. Resipi Kuih Buah Melaka Keledek #kuihbuahmelaka #kuihbuahmelakakeledek. Resepi Ubi Keledek Goreng Kentang Rangup Sweet Potato.

Kuih buah melaka keledek ungu..#MAHN - velavinkabakery.com Rasa tetap sedap, lembut dan sangat senang membuatnya, jadi buatlah senaman jejari korang dengan. Kuih Bom Keledek Ungu By Kak Wan @ Resipicitarasawan. Cara-cara : Keledek di buang kulit, cuci bersih dan rebus sehingga empuk.

5 Ingredients of Resepi Kuih buah melaka keledek ungu..#MAHN

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kuih buah melaka keledek ungu..#MAHN ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 5 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 cawan - keledek ungu yang telah direbus dan dilenyek halus.
  2. Sedia 1 cawan - tepung pulut.
  3. Sedia 3/4 cawan - air..tuang sikit2.
  4. Sedia 1 - ketul gula melaka.diracik halus.
  5. Sedia 1/2 - biji kelapa parut putih.

Gaul rata ubi keledek bersama gula. Masukkan telur, tepung sedikit demi sedikit bersama serbuk penaik dan garam membentuk doh. Berikut merupakan bahan yang diperlukan Resepi Kuih Buah Peria - Kuih pertama saya hari ini ialah kuih Buah Peria. Kuih lain, akan saya kongsikan di depan akan datang.

4 Cara Penyediaan Kuih buah melaka keledek ungu..#MAHN

Dah ada 5 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kuih buah melaka keledek ungu..#MAHN pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Satukan keledek dan tepung pulut..masukkan air sikit2..x perlu masukkan air semua..uli sehingga menjadi doh yang boleh dibentuk..
  2. Ambil sedikit doh dan bulat bulatkan..tekan dibahagian tengah doh dan letakkan sedikit gula melaka yang telah diracik. Bulatkan kembali doh dengan kemas..
  3. Masukkan doh kedalam air yang mendidih..
  4. Angkat doh yang telah terapung..lalu golekkan kedalam kelapa parut yang telah dicampur dengan sedikit garam. Sedia untuk dihidangkan..

Saya mula menggemari Kuih Buah Peria selepas saya sahabat Haji Asmaddin menempah kuih ini untuk dibawa ke majlis makan malam di pejabat beberapa tahun. Pengenalan keledek ungu: Keledek ungu atau nama saintifiknya (IPOMOEA)adalah salah satu makanan kesihatan, mempunyai pelbagai. memang padu keledek ungu ni, rasa dia perghh. maveles 👍🏻 nampak serupa dgn keledek cameron highland tapi buka dia. Resepi Keria Gula Melaka yang sangat viral di media sosial gara-gara kehebatan kuih keria gula melaka antarabangsa Haji Jalil Limbongan di Melaka. Ada yang sanggup beratur sehinga berjam-jam semata-mata untuk membeli kuih keria yang dikatakan sangat istimewa dan sedap itu. Tips untuk dapatkan resepi kuih onde-onde atau buah melaka ini sedap, jika beli kelapa parut , minta pada penjual gunakan isi kelapa yang sedikit muda Bila dah sebut gula melaka, mestilah intinya guna gula melaka kan.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kuih buah melaka keledek ungu..#MAHN ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!