Home

Cara Membuat SUP AYAM (recreate) Sedap 12 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi SUP AYAM (recreate) di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan SUP AYAM (recreate) yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Sup ayam rumahan memang pas untuk disantap saat kurang enak badan. Hi Semua, kali ni Che Nom nak share resepi yg selalu masak kat rumah. Family Che Nom memang sukakan sup ayam yang pekat kuahnya.

SUP AYAM (recreate) - velavinkabakery.com Hari ini saya menyediakan Sup Ayam mengikut apa yang disarankan di pek pembungkusan Rempah Sup Adabi. Resepi Sup Ayam Istimewa, lebih sedap dan pekat dari biasa kerana tidak menggunakan rempah sup bunjut Selain membantu menambah selera, sup ayam juga terkenal sebagai hidangan yang boleh. Sup ayam adalah makanan yang sudah disarankan semenjak beratus tahun lalu untuk mengatasi sakit flu, dan beberapa penyakit lainnya termasuk kusta dan wasir.

12 Bahan - Bahan Resepi SUP AYAM (recreate)

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat SUP AYAM (recreate) ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 10-15 - ketul paha ayam.
  2. Sedia 4 ulas - bawang merah kecil.
  3. Sedia 4 ulas - bawang putih.
  4. Sedia 2 - inci halia.
  5. Sedia Daun - sup.
  6. Sedia 1 - kiub pati ayam.
  7. Sedia 1 - biji besa kentang.
  8. Sedia - Jagung.
  9. Sedia 1 batang - carrot.
  10. Sedia 1 - sup bunjut.
  11. Sedia - Garam.
  12. Sedia - Air.

Sup ayam adalah sup yang terbuat dari ayam, yang dicampur dengan berbagai bahan makanan lainnya. Sup ayam klasik terdiri dari kaldu encer, yang dimasukkan potongan ayam atau sayuran; umumnya ditambahkan dengan pasta. Sup ayam ala mamak (chicken soup malaysian indian muslim style). Sup ayam adalah antara sup yang paling mudah namun tetap menjadi kegemaran ramai orang.

6 Cara Membuat SUP AYAM (recreate)

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat SUP AYAM (recreate) pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Cuci ayam sehingga bersih..hiris halus bawang merah, bawang putih, halia dan daun sup.. Potong kentang dan carrot ikut size yg anda suka.
  2. Panaskan minyak dan tumis bawang putih, bawang merah dan halia sehingga naik bau.. Kemudian masukkan sup bunjut gaul2 bersama bahan tumis.
  3. Masukkan ayam dan gaul sebati bersama bahan tumisan dan sup bunjut selama 5 ke 10 minit...
  4. Kemudian masukkan air secukup nya.. (kalau size carrot agak besar dan tebal, masukkan terus bersama ayam) masak sehingga ayam empuk.
  5. Setelah mendidih, masukkan kentang, sedikit garam dan kiub pati ayam.. Biarkan sehingga masak.
  6. Akhir sekali masukkan jagung dan daun sup.. Kalau xnak letak jagung pun takpa, setiap kali saya buat sup saya suka letak jagung sebab jagung bagi rasa manis2.. 😘 Selamat berpuasa & selamat mencuba....

Lazimnya bahan asasnya hanyalah bawang merah, bawang putih, halia serta. Bihun sup ni boleh di masak menggunakan ayam, daging dan tulang tapi Yelah, ayam ni kan cepat untuk di masak. Hidangan ni juga tidak terlalu berat dan sesuai untuk di makan pada bila-bila masa. Sup ayam adalah makanan yang lezat, sehat dan mudah disiapkan entah jika Anda tengah Cara Membuat Sup Ayam. Tim penyunting dan peneliti terlatih wikiHow.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi SUP AYAM (recreate) ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!