Home

Cara Membuat Sup ayam serai Sedap 5 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Sup ayam serai di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Sup ayam serai yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Sup ayam ginseng ala Korea. foto: pixabay. Tuang air sesuai selera untuk kuah. Aneka Resep Sop Ayam Enak dan Rahasia Cara Membuat Bumbu Sup Ayam Pak Min, Klaten, Bening, Pecok dan Bumbu Rempah Padang.

Sup ayam serai - velavinkabakery.com Sup ayam adalah antara sup yang paling mudah namun tetap menjadi kegemaran ramai orang. Lazimnya bahan asasnya hanyalah bawang merah, bawang putih, halia serta. Dengan menggunakan bahan-bahan wangi seperti halia, serai, daun kunyit dan cili api, anda dapat.

5 Bahan - Bahan Resepi Sup ayam serai

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Sup ayam serai ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 5 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 5 ketul - Ayam, saya ambil bahagian sayap.
  2. Sedia 2 ulas - Bawang putih, ditumbuk.
  3. Sedia 4 batang - Serai, ditumbuk.
  4. Sedia - Garam.
  5. Sedia - Pati cendawan (Totole).

Bihun sup ni boleh di masak menggunakan ayam, daging dan tulang tapi untuk cara yang paling ringkas dan mudah elok di masak bihun sup ayam je. Yelah, ayam ni kan cepat untuk di masak. Resep Ayam - Indonesia terkenal dengan aneka makanan khas daerah yang terdiri dari berbagai olahan. Mulai dari olahan sayur, olahan ikan, olahan daging sapi, dan sebagainya.

3 Cara Membuat Sup ayam serai

Dah ada 5 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Sup ayam serai pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Didihkan air, masukkan ayam yang sudah dicuci bersih. Masak seketika kemudian buangkan airnya.
  2. Masak ayam dengan air yang cukup, masukkan serai, bawang putih, garam dan pati cendawan. Rebuskan sehingga ayam lembut ya.
  3. Cuba rasa... Selesai sudah..

Membuat sup ikan cukup mudah, hanya merebus bumbu-bumbu yang diperlukan, lalu masukan ikan ke dalamnya. Sate ayam merupakan jenis sate yang paling banyak digemari karena kandungan lemak dalam daging ayam lebih 'aman' daripada sapi, kambing, dan lainnya. Perbedaan semua jenis sate tersebut terletak. Membuat sepanci sup ayam nan sedap dengan gaya Thailand seperti ini sangatlah mudah plus murah, dan rasanya saya jamin tidak kalah dengan dengan yang biasa anda santap di resto. Untuk ayam pula, ayam bersaiz kecil atau sederhana lebih susuai kerana lebih garing dan kurang berlemak.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Sup ayam serai ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!