Home

Resepi Buah Melaka aka Kuih Kelopong Mudah 5 Langkah

Aneka Resepi Kuih Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Buah Melaka aka Kuih Kelopong di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Buah Melaka aka Kuih Kelopong yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Kuih ini dipanggil sebagai kuih buah Melaka kerana ia menggunakan gula Melaka sebagai intinya. Apabila dimasak, gula itu akan mencair dan apabila So, rosaklah rasa sedap kuih dan tak nikmat lah nak makan. Kuih buah Melaka kalau kene dengan caranya, ia tidak pecah apabila dimasak, berbau.

Buah Melaka aka Kuih Kelopong - velavinkabakery.com Resepi Buah Melaka, Resepi yang sangat mudah, hanya ikut langkah-langkah yang di nyatakan pasti menjadi, Buah Melaka adalah hidangan kuih muih terkenal dan sedap. Selalunya kuih ni mak saya buat masa bulan puasa je. Memang kuih ni paling favourite la untuk family kitorang mase bukak puasa.

8 Ingredients of Resepi Buah Melaka aka Kuih Kelopong

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Buah Melaka aka Kuih Kelopong ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 8 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - kampit tepung pulut.
  2. Sedia 4 - sudu besar tepung gandum (optional).
  3. Sedia 1 cawan - air.
  4. Sedia 1 - sudu kecil pwarna hijau.
  5. Sedia 1 keping - gula enau (diracik kecil2).
  6. Sedia 1/2 - biji kelapa parut yg putih saja.
  7. Sedia 1 - sudu kecil garam.
  8. Sedia 1 helai - daun pandan.

Selalu orang jual buah melaka biasa yang salut dengan kelapa tu. Cara buat buah melaka tu sama je. Cuma yang ni ada kuah dan masak secara kukus. Jumlah kalori kuih buah melaka dan aktiviti yang boleh dilakukan untuk membakar kalori selepas makan kuih buah melaka.

5 Instructions Buah Melaka aka Kuih Kelopong

Dah ada 8 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Buah Melaka aka Kuih Kelopong pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Gaul tepung pulut dan tepung gandum dengan air, masukkan pewarna hijau (kalau nak wangi guna air daun pandan yg dikisar dan tapis airnya)..
  2. Bila dah gaul sebati, ambil adunan sebesar ibu jari dan gentel menjadi bulat supaya senang nak anggarkan saiznya dan leperkan. Letak gula melaka dan gentel menjadi bulat..
  3. Jerang air dalam periuk letak daun pandan sehingga mendidih. Masukkan kuih ke dlm periuk dan angkat apabila kuih2 tersebut timbul. Sejat dan gaul kuih tadi dgn kelapa parut yg telah digaul dgn garam tadi..
  4. Taraa siap untuk hidangan berbuka puasa nanti..
  5. Selamat mencuba gaiss❤️.

Tahukah kamu, dari segi kesehatan sering melakukan masturbasi bisa berdampak pada kesehatan fisik dan mental Seseorang. Kali ini dgn resepi kuih buah melaka (onde-onde) versi resepiraidah yg tidak bersalut kelapa parut. Mkn dgn kuah santan pun sedap juga. Rupa bentuk buah Melaka kurang cantik 😁.si bujang dan puteri yg menolong.ibunya merebus dan membuat kuah 😃. Berikut perkongsian resipi kuih 'Buah Melaka Labu' oleh Marlia Lia sebagai rujukan mak-mak.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Buah Melaka aka Kuih Kelopong ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!