Home

Cara Membuat Nugget Ayam Tauhu Cepat 7 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Nugget Ayam Tauhu di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nugget Ayam Tauhu yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Nugget Ayam Tauhu - velavinkabakery.com

10 Bahan - Bahan Resepi Nugget Ayam Tauhu

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nugget Ayam Tauhu ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 10 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 keping - dada ayam (skinless & boneless).
  2. Sedia 1 1/4 cawan - serbuk roti.
  3. Sedia 1 - tiub tauhu telur.
  4. Sedia - garam atau secukup rasa secukupnya.
  5. Sedia - lada sulah secukupnya.
  6. Sedia 1 - sudu kecil baking powder.
  7. Sedia - Untuk coating.
  8. Sedia 2 - biji telur di pukul sedikit.
  9. Sedia 3 cawan - serbuk roti.
  10. Sedia - optional : boleh juga buat tempura style guna tepung bestari.

7 Cara - Cara Nugget Ayam Tauhu

Dah ada 10 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nugget Ayam Tauhu pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Ayam potong kecil2 dan blender hingga hancur guna food processor. Boleh juga guna blender dan pastikan di blend hingga betul2 lumat..
  2. Kalo guna food processor boleh terus masuk taufu, baking powder, garam, lada sulah dan blend lagi hingga sebati. Kalau guna blender keluarkan ayam dan masuk dalam bekas lain kemudian baru masuk bahan2 yg lain dan di gaul sebati dan mesra..
  3. Masukkan dalam plastik wrap dan bentukkan panjang. Lebih kurang macam bentuk lontong tu..
  4. Masuk peti ais sekejap sampai agak2 boleh di potong kecik seperti nugget. Kalau bentuk tak cantik boleh bentukkan ikut citarasa..
  5. Sediakan telur yang di pukul dan serbuk roti..
  6. Mulakan dengan gaul nugget tadi dengan serbuk roti dulu kemudian celup telur dan kemudian gaul sekali lagi dengan serbuk roti..
  7. Simpan dalam freezer dan keluarkan bila hendak menggoreng. Siap. 🤩😋.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nugget Ayam Tauhu ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!