Home

Cara Memasak Kuih Buah Melaka Enak 4 Langkah

Aneka Resepi Kuih Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Kuih Buah Melaka di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kuih Buah Melaka yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Onde-onde sejenis kuih tradisional yang diperbuat daripada tepung pulut dan berintikan gula Melaka yang dipotong dadu. Di Kelantan Kuih ini juga digelar. Kuih ini dipanggil sebagai kuih buah Melaka kerana ia menggunakan gula Melaka sebagai intinya.

Kuih Buah Melaka - velavinkabakery.com Selalu orang jual buah melaka biasa yang salut dengan kelapa tu. Cara buat buah melaka tu sama je. Tips untuk dapatkan resepi kuih onde-onde atau buah melaka ini sedap, jika beli kelapa parut , minta pada penjual gunakan isi kelapa yang sedikit muda berbanding kebiasaan dan hanya ambil bahagian.

7 Bahan - Bahan Resepi Kuih Buah Melaka

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kuih Buah Melaka ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 7 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 cawan - tepung pulut.
  2. Sedia 2 - sudu besar tepung gandum.
  3. Sedia 2 cm - Gula melaka dipotong kiub kecil anggaran ukuran kiub.
  4. Sedia 1/2 - sudu pewarna hijau dibancuh dalam 1 1/2 cawan air.
  5. Sedia 2 cawan - kelapa parut.
  6. Sedia 1/2 - sudu kecil garam (mengikut citarasa).
  7. Sedia 2 helai - daun pandan.

Cara-cara Membuat Buah Melaka / Onde Onde Salut buah melaka dengan kelapa parut dicampur dengan sedikit garam dan gaul rata. Buah melaka/onde-onde gebu dan enak sedia untuk dihidang. Malay traditional delicacy, in Malaysia called buah melaka. be of glutinous rice and filled with palm sugar or brown sugar. Kuih onde-onde atau juga dikenali sebagai buah melaka merujuk kepada sejenis kuih yang diperbuat daripada bahan-bahan seperti tepung beras pulut, manisan, kelapa muda parut, garam, air dan daun pandan (untuk warna dan baunya yang harum).

4 Cara Membuat Kuih Buah Melaka

Dah ada 7 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kuih Buah Melaka pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Potong gula melaka. Ketepikan. Satukan tepung pulut dan tepung gandum. Masukkan air bancuhan warna hijau sedikit demi sedikit. Uli hingga doh licin dan tidak melekat..
  2. Kukus kelapa parut dalam 7minit dan gaul dengan garam. Ketepikan..
  3. Cubit doh sebesar guli,leperkan. Masukkan potongan gula melaka tadi sebagai inti. Tutup kemas doh dan gentelkan bulat. Buat hingga habis..
  4. Didihkan air, masukkn daun pandan. Rebus bebola hingga masak. Guna api sederhana saja. Setelah bebola timbul di permukaan dan telah masak, angkat dan letakkan pada kelapa parut. Siap..

The journey of the Nyonya Kuih goes a long way. According to our ancient history, it started during the intermarriages between the descendants of Chinese immigrants who came to Melaka and our local. Kuih buah Melaka atau lebih dikenali sebagai kuih onde-onde nendapat nama tersebut daripada buah pokok Melaka yang berwarna kuning kekuningan dan mempunyai rasa yang manis. Selera Kampung menunjukkan resipi dan cara untuk membuat kuih buah melaka. Buah Melaka or Onde-Onde - Lisa's Lemony Kitchen.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kuih Buah Melaka ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!