Home

Resepi Bihun Sup Utara (versi ayam) Cepat 36 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Enak.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Bihun Sup Utara (versi ayam) di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Bihun Sup Utara (versi ayam) yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Bihun Sup Utara (versi ayam) - velavinkabakery.com

36 Ingredients of Resepi Bihun Sup Utara (versi ayam)

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Bihun Sup Utara (versi ayam) ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 36 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - 𝗕𝗶𝗵𝘂𝗻 𝗦𝘂𝗽 𝗨𝘁𝗮𝗿𝗮 (Sup ayam).
  2. Sedia - SIMPAN dan SHARE! nanti boleh buat.
  3. Sedia 1 - peket bihun.
  4. Sedia 1 - sudu kunyit.
  5. Sedia - Rebus bihun dalam air yang mendidih yang ditambah kunyit. Kemudian basuh dan tapis.
  6. Sedia - Bahan-bahan Sup Tulang:.
  7. Sedia - Ayam dipotong kecil.
  8. Sedia 2 batang - serai ketuk.
  9. Sedia - Halia lebih kurang 2 inci diketuk.
  10. Sedia 4 ulas - bawang putih ditumbuk.
  11. Sedia 4 ulas - bawang merah kecil ditumbuk.
  12. Sedia 1 batang - kulit kayu manis.
  13. Sedia - Setengah sudu kecil bunga cengkih ditumbuk kasar.
  14. Sedia - Setengah sudu kecil lada hitam ditumbuk kasar.
  15. Sedia 3 - bunga lawang.
  16. Sedia 4 - biji buah pelaga.
  17. Sedia Sedikit - batang daun sup.
  18. Sedia - Air secukupnya.
  19. Sedia - Masukkan semua bahan bahan didalam periuk.
  20. Sedia - Rebus sehingga empuk kemudian masukkan garam atau perasa jika suka.
  21. Sedia - **lepas sup dah masak boleh masukkan bawang merah dan bawang putih yang telah digoreng ke dalam sup. Kalau tak nak buat pon tak apa, kalau buat sedap la sup korang tu.
  22. Sedia - Bahan-bahan sambal merah:.
  23. Sedia - Cili kering yang telah di blend atau ciliboh atau cili yang siap dikisar.
  24. Sedia Sedikit - bawang putih dan bawang merah kecil ditumbuk.
  25. Sedia - Asam keping atau air asam jawa atau cuka.
  26. Sedia - Garam.
  27. Sedia - Gula.
  28. Sedia - Tumis bawang kemudian masukkan cili. Masak sampai pecah minyak.
  29. Sedia - Masukkan asam keping atau air asam jawa atau cuka..garam dan gula..boleh juga masukkan sesikit sos cili jika taknak masukkan gula.
  30. Sedia - Bahan2 sampingan untuk dimakan bersama bihun:.
  31. Sedia Daun - bawang.
  32. Sedia Daun - sup.
  33. Sedia - Lobak masin.
  34. Sedia - Bawang goreng.
  35. Sedia - fizan wan pani.
  36. Sedia - ~ dapur nazira's.

7 Cara Memasak Bihun Sup Utara (versi ayam)

Dah ada 36 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Bihun Sup Utara (versi ayam) pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Masukkan semua bahan bahan Sup Tulang didalam periuk..
  2. Rebus sehingga empuk kemudian masukkan garam atau perasa jika suka..
  3. Lepas sup dah masak boleh masukkan bawang merah dan bawang putih yang telah digoreng ke dalam sup. Kalau tak nak buat pon tak apa, kalau buat sedap la sup korang tu..
  4. Bahan-bahan sambal merah:.
  5. Tumis bawang kemudian masukkan cili. Masak sampai pecah minyak..
  6. Masukkan asam keping atau air asam jawa atau cuka..garam dan gula..boleh juga masukkan sesikit sos cili jika taknak masukkan gula..
  7. Bahan2 sampingan untuk dimakan bersama bihun: Daun bawang, daun sup, lobak masin, limau nipis..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Bihun Sup Utara (versi ayam) ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!