Home

Resepi ๐Ÿ˜‹ Sup Ayam Budget Mudah Sedap 8 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi ๐Ÿ˜‹ Sup Ayam Budget Mudah di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan ๐Ÿ˜‹ Sup Ayam Budget Mudah yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

๐Ÿ˜‹ Sup Ayam Budget Mudah - velavinkabakery.com

8 Bahan - Bahan Resepi ๐Ÿ˜‹ Sup Ayam Budget Mudah

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat ๐Ÿ˜‹ Sup Ayam Budget Mudah ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 8 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 liter - air.
  2. Sedia 1 - sup bunjut.
  3. Sedia 1 - biji kentang.
  4. Sedia 1 - labu bawang merah.
  5. Sedia 2 - bahagian dada ayam.
  6. Sedia 4 ulas - bawang putih.
  7. Sedia 4 batang - cili padi.
  8. Sedia - Sebekas daun sup untuk hiasan.

8 Instructions ๐Ÿ˜‹ Sup Ayam Budget Mudah

Dah ada 8 bahan di atas? Mari tengok cara membuat ๐Ÿ˜‹ Sup Ayam Budget Mudah pula. Simple saja cuma 8 langkah.

  1. Sediakan bahanยฒ. Ikut citarasa atau apa yang ada dirumah. Sup bunjut, ayam, kentang, tomato, bawang merah, bawang putih, cili jika nak pedas, daun sup untuk hiasan dan naikkan bau serta selera..
  2. Potong bawang merah, bawang putih, kentang, ayam dan tomato. Ayam dan tomato takda gambar pulak. Lupa snap. Dada ayam saya potong bite size. Tak kecil sangat tak besar sangat. Potong saiz yang korang suka k. Macam bawang putih tu saya tak suka besar, so dicincang. Bawang merah pula separuh saya potong kecik, separuh saya potong 4 bahagian sebab suami suka makan. Kentang saya potong kecil sikit supaya cepat masak sebab semua dah lapor. Kang lama pula nak menunggu. Haha..
  3. Siap potong bahan, kita mula masak. Buka api kecil, letakkan sesudu minyak. Kalau korang bahan banyak atau suka berminyak sangat, boleh tambah. Saya tak suka sup yang berminyak sangat. Lagipun bahan sikit aje. So, ini ok la..
  4. Saya tak tunggu minyak panas pun. Saya masukkan terus bawang merah, bawang putih. Tumis kejap je sampai bawang naik bau, tukar kaler, masukkan sup bunjut dan ayam. Actually masa ni kelam kabut tambah pula sebok nak ambil gambor step by step, terhangit juga sikit bawang putihnya bila terlambat. Haha..
  5. Tak perlu tunggu lama, terus masukkan 1 liter air kedalam periuk. Tambahkan kentang dan separuh lagi bawang yang potong 4 bahagian tadi..
  6. Ok. Dah masuk semua bahan, tutup periuk. Biar didih dalam 10 ke 15 minit bergantung bahan dan periuk masingยฒ. Saya tak masukkan cili sebab anak kecil saya suka makan sup. Jadi, tak boleh masak pedas. Kiranya siapa nak pedas, sendiri tambah cili kat pinggan masingยฒ bila nak makan nanti..
  7. Dah didih, saya masukkan sesudu besar garam bukit kedalam sup tuk ada rasa sikit. Sikit sebab ada anak kecil dan parents yang akan makan. Jadu sebolehnya kurangkan garam dalam masakan. Hihi. Ok, dah bubuh garam, kacau, terus tutup api dan siap tuk dihidang buat tetamu. Masa hidang baru saya masukkan tomato sebab nak crunchy dan tomatonya fresh. Tak suka tomato dah lembik terlebih masak. Kalau korang suka, boleh masukkan awal k..
  8. Alhamdulillah. Siap. Selamat Mencuba..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi ๐Ÿ˜‹ Sup Ayam Budget Mudah ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!