Home

Resepi Nasi Beriani Ayam pakcik oven Cepat 10 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Nasi Beriani Ayam pakcik oven di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Beriani Ayam pakcik oven yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Hari ni Kak Long kongsikan Resepi Nasi Beriani Gam Ayam. Bukan kalengĀ² tau nasi briyani ni. Nak cari idea nk masak ape yea?

Nasi Beriani Ayam pakcik oven - velavinkabakery.com Berdasarkan apa yang diterangkan, saya menyalin dan menaip resepi dan meminta beliau mengesahkannya semula. Kot kot lah ada apa apa yang tertinggal. Resepi Nasi Tomato dan ayam masak merah

10 Ingredients of Resepi Nasi Beriani Ayam pakcik oven

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Beriani Ayam pakcik oven ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 10 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 500 gm - beras basmathi - cuci rendam 30 minit dan tos.
  2. Sedia 1/2 - ekor ayam - potong kecil letak garam perap seketika.
  3. Sedia - rempah 4 sekawan.
  4. Sedia 5 - biji bawang merah*.
  5. Sedia 3 ulas - bawang putih*.
  6. Sedia sedikit - halia*.
  7. Sedia titik - serai - di.
  8. Sedia - minyak/minyak sapi.
  9. Sedia 1 - peket kecil rempah beriani.
  10. Sedia - susu cair/air.

NASI BRIYANI AYAM HARI RAYA HAJI Although not originally from Malaysia, "Nasi Briyani" has however found its place in South East Asian countries like Malaysia and Singapore. It is a popular dish in many casual Mamak eateries and often enjoyed with meat curries, eggs and vegetables. While the argument goes on to find the origin of nasi.

3 Cara Memasak Nasi Beriani Ayam pakcik oven

Dah ada 10 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Beriani Ayam pakcik oven pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Masukkan minyak dan 2 sudu minyak sapi ke dalam periuk. Masukkan serai dan 4 sekawan kemudian masukkan bahan bertanda *. Tumis hingga garing. Masukan rempah beriani dan sedikit air. Masak hingga rempah garing dan naik minyak..
  2. Masukan ayam yg telah di perap ke dalam bahan tumis dan gaul rata hingga ayam benar- benar masak. Bila ayam dah masak keluarkan dan bakar seketika di dalam oven selama 20 minit..
  3. Masukkan beras ke dalam baki bahan tumisan ayam tadi berserta air dan susu cair ke dalam periuk nasi. Masak hingga nasi masak. Masukkan semula ayam yg telah di bakar tadi ke dalam nasi. Akhir sekali taburkan dengan badam/kismis dan bawang goreng (pilihan). Hidangkan bersama-sama dengan acar timun. Selamat mencubašŸ’•.

Nasi briyani merupakan sajian khas Timur Tengah yang populer dan digemari banyak orang. Cocok sekali untuk makan bersama dalam porsi besar. Nasi kaya rempah ini biasa disajikan dengan daging kambing atau ayam. Aroma nasinya yang wangi, ditambah pula dengan ayam goreng special dan kuah yang power. Pendek kata, Nobody will say 'no' to nasi beriani kan?

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Beriani Ayam pakcik oven ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!