Home

Cara Memasak Nasi beriani ayam Mudah 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nasi beriani ayam di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi beriani ayam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Hari ni Kak Long kongsikan Resepi Nasi Beriani Gam Ayam. Bukan kaleng² tau nasi briyani ni. In this video we will share the recipe of the tasty Chicken Briyani.

Nasi beriani ayam - velavinkabakery.com Nasi Beriani Johor ( Resipe Nasi Beriani Melayu) yang mantap dan sangat mudah disediakan!! Aroma nasinya yang wangi, ditambah pula dengan ayam goreng special dan kuah yang power. Pendek kata, Nobody will say 'no' to nasi beriani kan?

24 Ingredients of Resepi Nasi beriani ayam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi beriani ayam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 24 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan2 untuk nasi.
  2. Sedia 3 cawan - beras basmathi(rendam selama 30 minit).
  3. Sedia 1 - sudu besar majerin.
  4. Sedia - Rempah tiga sekawan.
  5. Sedia 3 ulas - bawang merah.
  6. Sedia 1 inchi - halia.
  7. Sedia 2 ulas - bawang putih.
  8. Sedia 2 - sudu besar rempah beriani.
  9. Sedia 1 cawan - susu cair.
  10. Sedia 4 cawan - air.
  11. Sedia - Bahan2 untuk ayam.
  12. Sedia - Ayam sebelah.
  13. Sedia - Rempah tiga sekawan.
  14. Sedia 3 ulas - bawang merah.
  15. Sedia 2 ulas - bawang putih.
  16. Sedia 1 inchi - halia.
  17. Sedia 1 - senduk cili kering yg telah dikisar.
  18. Sedia - Setengah tin susu cair.
  19. Sedia 1 - senduk rempah beriani.
  20. Sedia 1 - pokok ketumbar.
  21. Sedia 2 - biji kentang dibelah empat.
  22. Sedia 2 keping - asam keping.
  23. Sedia - Minyak utk menumis.
  24. Sedia - Garam secukup rasa.

Yuk simak resep nasi briyani ayam asli Arab tersebut di sini. Di Indonesia dan Malaysia, kuliner satu ini disebut dengan tambahan nasi seperti nasi briani, nasi briyani, biryani, nasi beriani, dan lainnya. Nasi Briyani Pakistan Special Dari Che Nom Raya #bersamasaya. Jom cuba hasilkan nasi beriani, ayam goreng berempah & dalca.

5 Cara Penyediaan Nasi beriani ayam

Dah ada 24 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi beriani ayam pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Basuh beras yg direndam tadi dan toskan.dalam kuali panaskan majerin dengan api yg sederhana,dah panas tumis rempah tiga sekawan bersama bawang merah bawang putih dan halia yg telah diracik halus.tumis hingga garing dan krmudian masukkan rempah beriani yg telah dibancuh dengan sedikit air..
  2. Kacau hingga rempah agak garing.tutup api.kemudian tuangkan bahan2 yg ditumis tadi ke dalam rice cooker.masukkan air dan susu cair.masak macam biasa.gambar setersusnya lupa nak ambik😅😅😅Bila nasi dh hampir kering cucuk2 buat lubang dn boleh letakkan pewarna kuning..
  3. Biarkan nasi masak,kita masak ayam pula.ayam dicuci bersih dan ketepikan.kisar bawang merah,halia,bawang putih.panaskan minyak tumis bahan2 yg dikisar tadi bersama rempah tiga sekawan dan cili kisar dah agak garing masukkan pula sebatang pokok ketumbar..
  4. Bila dah garing masukkan pula rempah beriani yg dibancuh dengan sedikit air.kemudian masukkan ayam.gaul rata..
  5. Masukkan susu cair.tambah juga sedikit air.biarkan mendidih dan masukkan kentang.tunggu sampai kentang empuk dan kuah agak pekat.perasakan garam secukup rasa.siap dan boleh ditutup api dan dihidangkan.sesuai dimakan bersama acar mentah dan juga popedem.cubalah😊😋😋.

Kalau dapat pekena nasi beriani, lauk ayam goreng berempah, kuah dalca dan papadom, memang syok habis :D. Nasi Biryani is usually served on special occasions, such as weddings and festivals. Learn how to make/prepare Nasi Beriani by following this easy recipe. Saya belajar resepi nasi beriani Pakistan ini dari sahabat saya Oznaini yang memang lama tinggal di Arab dan Pakistan. Nasi Ayam Penyet Sedap Tak Sabar Tunggu Azan.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi beriani ayam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!