Home

Cara Memasak Nasi briyani telur rebus ayam cincang Cepat 7 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Nasi briyani telur rebus ayam cincang di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi briyani telur rebus ayam cincang yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Nasi briyani merupakan salah satu kuliner timur tengah yang cukup diminati di Indonesia. Yuk simak resep nasi briyani ayam asli Arab tersebut di sini. Briyani merupakan menu kuliner yang berasal dari olahan nasi.

Nasi briyani telur rebus ayam cincang - velavinkabakery.com Cocok sekali untuk makan bersama dalam porsi besar. Nasi kaya rempah ini biasa disajikan dengan daging kambing atau ayam. Nasi briyani ayam siap untuk disajikan selagi masih hangat.

13 Ingredients of Resepi Nasi briyani telur rebus ayam cincang

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi briyani telur rebus ayam cincang ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 5 - biji telur ayam (siap rebus).
  2. Sedia 1 - pack ayam cincang ramly.
  3. Sedia 1 - bungkus kecil rempah briyani.
  4. Sedia 1 - biji bawang besar.
  5. Sedia 2 ulas - bawang putih.
  6. Sedia 1 - sdk garam.
  7. Sedia 1 - ketul kiub ayam.
  8. Sedia 1 - sdb minyak sapi tulin.
  9. Sedia 1 - senduk minyak masak.
  10. Sedia - nasi.
  11. Sedia 4 - pot beras basmathi(basuh dan rendam dalam 1/2jam).
  12. Sedia 4 - tangkai daun ketumbar.
  13. Sedia 8 helai - daun pudina.

Untuk hasil yang lebih nikmat dimakan bersama keluarga pastikan untuk menggunakan seluruh bahan-bahan yang terdapat dalam resep nasi briyani ayam di atas. Karena jika bahannya berkurang satu saja, maka rasanya akan sangat berbeda. Sejarah munculnya nasi briyani adalah Para pedagang maupun pelancong dari Paris, awalnya memperkenalkan proses memasak biryani ke orang-orang Pakistan dan India. Citarasa dari Masakan Nasi Biryani Ayam Spesial ini adalah lezat, nikmat dan gurih bercampur jadi satu.

7 Cara Memasak Nasi briyani telur rebus ayam cincang

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi briyani telur rebus ayam cincang pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Panaskan minyak...kemudian tumis ayam kisar sebentar dan kelusrkan dari kuali.
  2. Menggunakan kuali yang sama.. masukkan sedikit minyak masak dan 1sdb minyak sapi...kemudian tumiskan bawang yang dihiris halus....setelah agak garing.. masukkan 1 peket rempah briyani dan 1/2cawan air..kacau hingga rempah masak dan terbit minyak.
  3. Setelah itu.. masukkan garam dan kiub pati ayam...kacau sebati...bolehla masukkan pula ayam cincang dan telur rebus...
  4. Kacau mesra...siap....
  5. Tos beras...kemudian masukkan ke dalam periuk...letakkan bahan tumisan tadi,daun pudina,daun ketumbar....
  6. Tambah air mengikut nisbah beras...4:5.... masak la macam biasa...pakai dapur gas je...nak pakai periuk nasi lagi lah senang...tak risau nasi hangit..😅bila air dah kering..beras dah kembang elok..tutup periuk dan tunggu 15 minit....
  7. Siappp...wangiii....

Cara Membuat: Campurkan semua bahan bumbu halus, haluskan, sisihkan. Nasi briyani in Malaysia usually consists of evaporated milk to add creaminess to the rice. Besides making the rice creamier, it also makes it fluffier. As I did not have any in hand, I opted for full fat milk instead. It worked just as well too.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi briyani telur rebus ayam cincang ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!