Home

Resepi Masak Lemak Telur dan Tomato Mudah 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Masak Lemak Telur dan Tomato di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Masak Lemak Telur dan Tomato yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Nasi Tomato dan Ayam Masak Merah【 Amelia Tamby Hussin 】. Resipi Telur Tomato yang sedap, mudah dan sesuai dijadikan sajian makan tengaharai atau malam keluarga. Masak tomato hingga layu dan keluar airnya.

Masak Lemak Telur dan Tomato - velavinkabakery.com Akhir sekali masukkan daun ketumbar, daun pandan..kacau sekejap dan tutup api. Kelainannya terletak kepada rasa masam dari tomato dan lemak dari kacang pis. Sajian ravioli beef adalah hidangan yang enak dan lezat.

8 Ingredients of Resepi Masak Lemak Telur dan Tomato

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Masak Lemak Telur dan Tomato ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 8 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 3-4 - biji telur ayam.
  2. Sedia 1 - biji tomato.
  3. Sedia 1 - labu bawang besar.
  4. Sedia 1 - tangkai cili merah.
  5. Sedia 2 ulas - bawang putih.
  6. Sedia keping - Sekeping asam.
  7. Sedia 200 ml - santan kotak.
  8. Sedia Sedikit - garam atau serbuk perasa.

Kami menyediakan perkhidmatan penghantaran nasi lemak kepeng disekitar. Masakan ayam pastinya banyak yang suka kan? tapi pastinya tidak dengan olahan yang biasa biasa saja misalnya ayam goreng atau ayam bakar, kali ini Manu ayam masak kecap tomat ini bisa anda nikmati dengan tambahan pelengkapnya yaitu sayuran dan sambal yang akan lebih menggungah. Istilah lemak juga mengacu santan yang membuat nasi menjadi berminyak dan gurih. Selain itu, nasi lemak juga sering dimasak bersama dengan daun pandan.

6 Cara Penyediaan Masak Lemak Telur dan Tomato

Dah ada 8 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Masak Lemak Telur dan Tomato pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Bawang besar, bawang putih dan cili merah di kisar atau tumbuk.
  2. Masukkan santan dan sedikit air (jika tak suka pekat sangat) Boleh dikurangkan santan pekat dan ditambah air mengikut kesesuaian rasa. Tambah sedikit serbuk kunyit untuk warna (optional) Masukkan asam keping tadi bersama..
  3. Baru lah letak di atas dapur yang sederhana besar apinya. Kacau sehingga mendidih..
  4. Kecil kan api dan pecahkan telur ke dalam bekas sebelum dimasukkan ke dalam kuah tadi. Ini untuk mengelakkan bercampur dengan serpihan kulit telur. Buat begini satu persatu sebanyak mana telur yang diperlukan..
  5. Biar seketika sehingga telur mengeras. Kacau perlahan lahan dan masukkan tomato yg telah dipotong..
  6. Tambahkan garam atau Maggi secukup rasa secukupnya. Dah siap!.

Jadi, aroma khas pandan juga akan terasa. Nasi lemak biasanya disantap dengan ikan bilis, sambal, telur, serta ayam goreng. Masukkan tomato puri dan sedikit garam dan kacau rata. Kemudian masukkan beras dan masak nasi seperti biasa sehingga kering. Masukkan sos cili dan sos tomato, tumis hingga agak masak.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Masak Lemak Telur dan Tomato ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!