Home

Resepi Nanas Masak Lemak Cili Padi Enak 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Nanas Masak Lemak Cili Padi di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nanas Masak Lemak Cili Padi yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Nanas Masak Lemak Cili Padi - velavinkabakery.com

15 Ingredients of Resepi Nanas Masak Lemak Cili Padi

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nanas Masak Lemak Cili Padi ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 15 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahagian A : Nanas Masak Lemak Cili Padi.
  2. Sedia 1 - biji Nanas (dibuang kulit & bersihkan serta hiris).
  3. Sedia 3 ulas - bawang putih (ditumbuk).
  4. Sedia 1 helai - daun kunyit.
  5. Sedia 1 - biji bawang besar (ditumbuk).
  6. Sedia 1 - inci kunyit hidup (ditumbuk).
  7. Sedia 1 - genggam ikan bilis (ditumbuk).
  8. Sedia 10 - biji cili padi (ditumbuk).
  9. Sedia 1 batang - serai (diketuk).
  10. Sedia 1 kotak - santan (size kecil).
  11. Sedia 1 - sudu garam (secukup rasa).
  12. Sedia - Bahagian B : Ikan Masin Bulu Ayam.
  13. Sedia - Tepung beras.
  14. Sedia - Ikan masin bulu ayam.
  15. Sedia - Minyak untuk menggoreng.

6 Cara Memasak Nanas Masak Lemak Cili Padi

Dah ada 15 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nanas Masak Lemak Cili Padi pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Dalam gambar ni tak ada bawang besar (sebab Yani kehabisan stok bawang, tapi biasanya Yani akan letak bawang besar untuk ada rasa manis bawang). Ok, sediakan bahan-bahan seperti dalam senarai tersebut..
  2. Yani tidak tumis bahan-bahan yang telah ditumbuk. Terus masukkan sahaja dalam periuk, letak nanas yang telah dibersihkan,masukkan daun kunyit, letak santan & air ikut kesesuaian. Kemudian hidupkan api memasak & kacau perlahan-lahan. Perasakan dengan garam bila kuah sudah mula mendidih..
  3. Bila sudah didih & nanas kelihatan empuk, maka ia sudah pun selesai😉. Mudah je kan👍🤗..
  4. Tambahan lauk sesuai dihidangkan bersama Nanas Masak Lemak Cili Padi ialah Ikan Masin Bulu Ayam. Ok, cuci dahulu ikan masin ni, kemudian toskan air & gaulkan bersama sedikit tepung beras..
  5. Panaskan minyak kemudian goreng sehingga garing..
  6. Ok, siap! Boleh dimakan bersama Nasi Putih & Nanas Masak Lemak Cili Padi..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nanas Masak Lemak Cili Padi ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!