Home

Resepi Masak Lemak Labu kuning dan kawan kawannya Mudah 14 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Masak Lemak Labu kuning dan kawan kawannya di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Masak Lemak Labu kuning dan kawan kawannya yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Masak Lemak Labu kuning dan kawan kawannya - velavinkabakery.com

14 Bahan - Bahan Resepi Masak Lemak Labu kuning dan kawan kawannya

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Masak Lemak Labu kuning dan kawan kawannya ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - biji Labu(kupas kulit dan potong dadu.
  2. Sedia - Isi Ayam segengam (hiris kecik).
  3. Sedia 1 kotak - Santan.
  4. Sedia 8 batang - Kacang panjang(.
  5. Sedia 1/2 - Kubis (potong kecik-kecik).
  6. Sedia 2 - bungkus Tempe(potong dadu).
  7. Sedia 3 - biji Bawang merah(hiriskan).
  8. Sedia 6 ulas - bawang putih (hiriskan).
  9. Sedia 1 batang - Lada merah (Hiriskan).
  10. Sedia 1 batang - serai (titikkan).
  11. Sedia 1 tsp - Serbuk kunyit.
  12. Sedia 1 tsp - Garam (secukup rasa).
  13. Sedia - Serbuk secukup Rasa(secukupnya).
  14. Sedia - Air secukupnya.

6 Instructions Masak Lemak Labu kuning dan kawan kawannya

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Masak Lemak Labu kuning dan kawan kawannya pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Antara bahan-bahannya, hirisan ayam tiada dalam gambar sebab masa snap gambar nie ayam tengah basuh 🤭. Bawang merah bawang putih dan serbuk lada hitam jugak tiada. Mereka sedang membawang masa tu 😜..
  2. Kupas kan kulit labu dan potong kiub, nak potong segi apa pun boleh je 🤭. Potong kan jugak kacang panjang sekitar 1inci macam tu. Dan kacang panjang biar dah potong pendek pun nama dia tetap kacang panjang 😅😌. Cuci bersih..
  3. Masukan labu tadi kedalam periuk bersama bawang,serai, santan dan air. Kacau kan, Masak sehingga mendidih. Bila labu menjadi agak empuk masukan ayam. Nak masukan udang segar, udang kering, ikan bilis pun boleh.. Tapi ini resepi yang mertua selalu masak. Jadi kita follow jelah.. Hihi janji sedap.. 😋🤤.
  4. Masukan pula sayur kacang dan kubis. Kemudian masukan serbuk kunyit, garam dan serbuk secukup rasa serbuk lada hitam..
  5. Setelah agak mendidih masukan pulak tempe dan lada merah tadi. Kenapa masuk tempe agak lewat, sebabnya suami saya suka makan yang tak masak sangat.. Agak kenyal2 gitu. Kalau masukan di awal2 tadi tempe akan sedikit rapuh. Kisahnya,🤭. Tapi ikutlah nak masukan waktu bila kan. Cara kita berbeza apa yang sama?sama sama nak masak sedap untuk yang tersayang. Gitu 😚Gaul kan kesemuanya dan siap..
  6. Labu masak lemak kuning dan kawan kawannya siap sedia untuk di hidang. Sedap di nikmati bersama nasi putih dan ikan goreng. 😋😋.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Masak Lemak Labu kuning dan kawan kawannya ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!