Home

Resepi Ayam masak lemak cili api Enak 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam masak lemak cili api di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam masak lemak cili api yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. This is a family-favourite recipe that originates from my hometown, Negeri Sembilan. It is a very simple but delicious dish to make. Ayam Masak Lemak Cili Padi dengan Tips dan Rahsianya.

Ayam masak lemak cili api - velavinkabakery.com Masukkan bahan tumbuk dan kacau rata rata bersama ayam hingga sebati. Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api cara Negeri Sembilan yang sangatlah sedap. Macam tak percaya bila nak masak tak masukkan bawang, tapi hasilnya memang masak lemak yang mantap, ayam tidak berbau hanyir dan pedas semuanya cukup rasa.

16 Bahan - Bahan Resepi Ayam masak lemak cili api

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam masak lemak cili api ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 16 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - biji bawang merah - ditumbuk.
  2. Sedia 1 ulas - bawang putih - ditumbuk.
  3. Sedia 20 - biji cili padi - ditumbuk.
  4. Sedia 1 - inci kunyit hidup -ditumbuk.
  5. Sedia 1 batang - serai - diketuk.
  6. Sedia 3 Tbsp - minyak masak - untuk menumis.
  7. Sedia 1 - ekor ayam - dipotong 16 bahagian.
  8. Sedia 2 - biji kentang - dikupas dan dipotong 8.
  9. Sedia 2 keping - asam keping.
  10. Sedia 500 ml - santan kotak.
  11. Sedia 1 1/2 cawan - air.
  12. Sedia - Garam - ikut citarasa.
  13. Sedia - Gula - Ikut citarasa.
  14. Sedia 1 - biji Tomato - dipotong 4 (hiasan).
  15. Sedia 1 - biji Lada merah - dibuang biji (hiasan).
  16. Sedia 1 helai - Daun kunyit - dihiris halus (hiasan).

It is also called Ayam Masak Lemak Cili Api. Cili Api also refers to bird's eye chilli. Here is an image of the Royal Mosque of Seri Menanti (Masjid Diraja Tuanku Munawir), full of Moghul infuence, not quite Minangkabau! Located in the state's royal town of Seri Menanti, the mosque is next to the Old Palace.

6 Step by Step Ayam masak lemak cili api

Dah ada 16 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam masak lemak cili api pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Sediakan bahan yang diperlukan..
  2. Tumbuk cili api,bawang merah,bawang kecil dan kunyit hingga sedikit lumat..
  3. Panaskan periuk.Masukkan sedikit minyak dan tumis serai yang sudah diketuk bersama bahan tumbuk tadi.Tumis hingga naik bau..
  4. Kemudian,masukkan ayam.Tumis sebentar hingga ayam sedikit garing.Masukkan kentang dan biarkan dalam masa 5 minit..
  5. Masukkan air dan asam keping.Reneh sebentar bagi kentang dan ayam sedikit empuk..
  6. Kemudian,masukkan santan.Garam dan gula.Rasa ikut citarasa.Jika dah berpuashati,masukkan cili hidup yang dipotong 4,tomato dan hirisan daun kunyit sebagai hiasan.Masak dalam 10 minit dan sedia untuk dihidang..

AYAM MASAK LEMAK KUNING - adalah salah satu resepi yang mudah tapi sedap dan sangat sesuai di masak ketika hari yang sibuk. Menu simple saya hari ni ayam masak lemak cili padi. Menu yang senang dan sedap bagi saya. Sebenarnya ada banyak cara nak masak ayam masak Saya sediakan video ayam masak lemak kat bawah ni. Boleh la tengok ye sebelum masak tu.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam masak lemak cili api ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!