Home

Resepi Ayam masak lemak cili api Sedap 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam masak lemak cili api di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam masak lemak cili api yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. This is a family-favourite recipe that originates from my hometown, Negeri Sembilan. It is a very simple but delicious dish to make. Ayam Masak Lemak Cili Padi dengan Tips dan Rahsianya.

Ayam masak lemak cili api - velavinkabakery.com Masukkan bahan tumbuk dan kacau rata rata bersama ayam hingga sebati. Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api cara Negeri Sembilan yang sangatlah sedap. Macam tak percaya bila nak masak tak masukkan bawang, tapi hasilnya memang masak lemak yang mantap, ayam tidak berbau hanyir dan pedas semuanya cukup rasa.

15 Ingredients of Resepi Ayam masak lemak cili api

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam masak lemak cili api ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 15 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 300 gm - isi ayam saya guna dada ayam.
  2. Sedia 3 - sudu besar minyak, Lebihkan jika mahu.
  3. Sedia 10 - tangkai cili api hijau.
  4. Sedia 3 ulas - bawang besar.
  5. Sedia 4 ulas - bawang putih.
  6. Sedia 1 - tangkai serai.
  7. Sedia 1/2 sudu teh - serbuk kunyit.
  8. Sedia 1 helai - limau purut.
  9. Sedia 1/2 cawan - santan pekat saya guna santan kotak ayam brand.
  10. Sedia 1/2 cawan - air.
  11. Sedia 1/2 sudu teh - garam.
  12. Sedia 1/2 - susu teh gula perang.
  13. Sedia 1 - biji kentang.
  14. Sedia 1 helai - asam keping.
  15. Sedia Daun - sup setangkai untuk garnishing.

It is also called Ayam Masak Lemak Cili Api. Cili Api also refers to bird's eye chilli. Here is an image of the Royal Mosque of Seri Menanti (Masjid Diraja Tuanku Munawir), full of Moghul infuence, not quite Minangkabau! Located in the state's royal town of Seri Menanti, the mosque is next to the Old Palace.

4 Step by Step Ayam masak lemak cili api

Dah ada 15 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam masak lemak cili api pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Cili api, bawang besar dan Putih diblend bersama. Panaskan minyak dan tumis bersama serai dan daun limau purut sehingga naik bau..
  2. Masukkan 1/2 sudu teh serbuk kunyit dan kacau sebati. Masukkan isi ayam yang dipotong dadu dan masak seketika sehingga..
  3. Masukkan santan ke dalam ayam dan kacau. Masukkan kentang dan asam keping. Untuk masakan yang menggunakan santan, perlu ditimba dengan senduk supaya santan tidak berketul. Timba maksud nya seperti perlu di kacau menggunakan senduk..
  4. Apabila kuah sudah hampir masak, masukkan garam dan gula mengikut citarasa masing2. Kacau sebati. Taburkan sedikit daun sup dan boleh dihidangkan..

AYAM MASAK LEMAK KUNING - adalah salah satu resepi yang mudah tapi sedap dan sangat sesuai di masak ketika hari yang sibuk. Menu simple saya hari ni ayam masak lemak cili padi. Menu yang senang dan sedap bagi saya. Sebenarnya ada banyak cara nak masak ayam masak Saya sediakan video ayam masak lemak kat bawah ni. Boleh la tengok ye sebelum masak tu.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam masak lemak cili api ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!