Home

Cara Memasak Telur masin guna telur ayam Mudah 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Telur masin guna telur ayam di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Telur masin guna telur ayam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Biasanya telur masin dibuat menggunakan telur itik. Jangan tak tahu, buat telur ayam masin pun boleh tau. Cara hasilkan telur ayam masin homemade.

Telur masin guna telur ayam - velavinkabakery.com Hasilnya memang sama mcm yg menggunakan Tengoklah kuning telur masin tu. Telur masin ini sedap di makan bersama nasi kosong sahaja ataupun boleh juga digoreng bersama ketam mahupun sotong. Setelah dua minggu rendam dengan air garam.

4 Bahan - Bahan Resepi Telur masin guna telur ayam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Telur masin guna telur ayam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 4 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 12 - biji telur ayam.
  2. Sedia 400 g - garam.
  3. Sedia 1400 ml - air.
  4. Sedia - Bekas untuk perap.

Zaman-zaman sekarang ini semua kena jimat. Ini confirm la masakan chinese kan. dpt resepi ni pun dari satu buku resepi yg berbahasa Cina, tapi ada translation dlm English. Penetasan telur ayam merupakan hal yang diharapkan untuk berhasil oleh para peternak Pastikan sebelum melakukan proses penetasan telur ayam perlu diketahui berat ideal telur. Sistem ini juga dapat digunakan untuk mengetahui apakah embrio yang ada di telur masih.

5 Step by Step Telur masin guna telur ayam

Dah ada 4 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Telur masin guna telur ayam pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Masak air dan garam sampai mendidih.
  2. Biarkan air sejuk.
  3. Masukkan telur ke dalam bekas untuk perap.
  4. Isi air yang sudah sejuk ke dalam balang. Air harus limpas dari telur. Telur harus tenggelam..
  5. Biarkan telur selama 15 hari dan simpan telur di tempat gelap. Lagi gelap lagi sedap kuning telur nanti.

Ayam mentega telur masin ni lebih kurang rasa macam butter chicken yang biasa. Untuk gorengan ayam pula, boleh gunakan tepung goreng ayam segara untuk lebih mudah. Saya pun selalu guna tepung ayam segera kalau tak rajin nak bancuh tepung sendiri. Khas buat peminat telur masin, jika selalu hanya beli telur masin, kali ni cuba buat sendiri secara homemade, tapi guna telur ayam pula. Zaman sekarang ni semua kena jimat.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Telur masin guna telur ayam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!