Home

Resepi Ayam masak lemak cili padi Enak 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam masak lemak cili padi di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam masak lemak cili padi yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Sekali sekala kena layan masakan melayu jugak. Nah saya bagi resepi masak lemak cili padi. Cili padi (cili api) = bird's eye chilli (because they are tiny, not quite like rice grains, but small).

Ayam masak lemak cili padi - velavinkabakery.com Cili Api also refers to bird's eye chilli. Here is an image of the Royal Mosque of Seri Menanti (Masjid Diraja. Ayam Masak Lemak Cili Padi or Chicken in Coconut Milk with Birds Eye Chili, is a rich spicy yellow coconut gravy that is cooked with bird's eye chili.

9 Ingredients of Resepi Ayam masak lemak cili padi

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam masak lemak cili padi ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 9 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Ayam cuci dan toskan.
  2. Sedia - Cili padi.
  3. Sedia - Bawang merah.
  4. Sedia - Bawang putih.
  5. Sedia - Santan.
  6. Sedia titik - Serai di.
  7. Sedia keping - Asam.
  8. Sedia - Garam.
  9. Sedia - Gula.

It is one of the many Malaysian favourites to accompany a hot plate of fragrant Jasmine rice. When I use to buy nasi bungkus from Malay stalls. Masak ayam lemak cili padi ni paling simple dan tak renyah. Sebab kadang tu kalau dah tahap malas sangat nak beli bahan lengkap, guna je apa yang ada kat rumah Memang masak lemak Negeri Sembilan sedap gila!

5 Instructions Ayam masak lemak cili padi

Dah ada 9 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam masak lemak cili padi pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Basuh ayam hingga bersih, toskan..
  2. Blender bahan bertanda *..
  3. Masukkan sekali semua bahan ke dalam periuk kecuali santan masuk masa akhir nanti. Letakkan air paras ayam. Tak perlu tumis ye..
  4. Masak hingga menggelegak, hingga ayam masak kecilkan sikit api dan masukkan santan. Kacau rata..
  5. Letakkan garam dan gula secukup rasa. Siap.

Tapi, resepi yang ni Dya nak kongsikan cara simple masak ayam lemak cili padi. Menu simple saya hari ni ayam masak lemak cili padi. Menu yang senang dan sedap bagi saya. Sebenarnya ada banyak cara nak masak ayam masak Saya sediakan video ayam masak lemak kat bawah ni. Boleh la tengok ye sebelum masak tu.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam masak lemak cili padi ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!