Home

Resepi Ayam Masak Lemak Ori N9 Sedap 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Masak Lemak Ori N9 di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Masak Lemak Ori N9 yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Ceq guna bahan yg ada ja. Yg xdak cabai hidup hijau Nangnaih or nenas Seafood. Resepi ayam lemak cili padi ini, saya tidak menggunakan minyak masak.

Ayam Masak Lemak Ori N9 - velavinkabakery.com Siapa orang negeri sembilan memang wajib lah suka makan masak lomak ni kan. Macam mana cara masak lemak cili padi sedap simple ni? Jomm kak long share! apapun versinya masakan ini tetap sedap karena kuah yang terasa pedas dan daging ayam yang mat gebu membuat makanan tapi, resepi yang akan saya share ini mengikut cita rasa saya sendiri. jom kita layan resepi ayam masak lemak cili padi dibawah.

5 Ingredients of Resepi Ayam Masak Lemak Ori N9

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Masak Lemak Ori N9 ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 5 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Setengah ekor ayam.
  2. Sedia 10-20 - tangkai cili padi (mengikut tahap kepedasan sendiri).
  3. Sedia 1 - inci kunyit hidup.
  4. Sedia 2 batang - serai (diketuk).
  5. Sedia 200 ml - santan (1 kotak santan saiz kecil).

Bila dia bercerita cara bondanya memasak masak lemak cili padi ayam menyebabkan saya menelan nelan air liur. Dari penceritaan akan teknik memasak, saya boleh bayangkan keenakannya. Saya pulak pantang mendengar cerita resepi dan teknik yang menarik. Saya sediakan video ayam masak lemak kat bawah ni.

4 Step by Step Ayam Masak Lemak Ori N9

Dah ada 5 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Masak Lemak Ori N9 pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Tumbuk cili padi hingga lumat bersama kunyit hidup..
  2. Lumurkan cili padi ke atas ayam yang telah dibasuh..
  3. Tanpa menggunakan minyak, masukkan ayam ke dalam kuali bersama serai. Api hendaklah dibuka perlahan. Masak sehingga air ayam kering..
  4. Setelah itu masukkan santan. Jika rasa kuah terlalu pekat, boleh tambahkan air sedikit. Sentiasa kacau supaya santan tidak pecah minyak. Tambahkan sedikit garam. Setelah ayam masak, boleh lah dimakan bersama nasi putih..

Boleh la tengok ye sebelum masak tu. Lepas tengok tu jangan lupa subscribe ok… Hehe. Ada banyak lagi video resepi yang lain kat YouTube Channel kami. Kalau rasa best dan menarik boleh la kongsikan. AYAM MASAK LEMAK KUNING - adalah salah satu resepi yang mudah tapi sedap dan sangat sesuai di masak ketika hari yang sibuk.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Masak Lemak Ori N9 ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!