Home

Resepi Ayam Masak Lemak Cili Padi Mudah 9 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Masak Lemak Cili Padi di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Masak Lemak Cili Padi yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Sekali sekala kena layan masakan melayu jugak. Nah saya bagi resepi masak lemak cili padi. Cili padi (cili api) = bird's eye chilli (because they are tiny, not quite like rice grains, but small).

Ayam Masak Lemak Cili Padi - velavinkabakery.com Cili Api also refers to bird's eye chilli. Here is an image of the Royal Mosque of Seri Menanti (Masjid Diraja. Ayam Masak Lemak Cili Padi or Chicken in Coconut Milk with Birds Eye Chili, is a rich spicy yellow coconut gravy that is cooked with bird's eye chili.

9 Bahan - Bahan Resepi Ayam Masak Lemak Cili Padi

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Masak Lemak Cili Padi ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 9 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor ayam | dipotong kecil.
  2. Sedia 300 ml - santan pekat.
  3. Sedia 20 - tangkai cili padi kampung.
  4. Sedia 3 - biji kentang | dibelah empat.
  5. Sedia 2 batang - serai | diketuk.
  6. Sedia 1 - inci kunyit hidup.
  7. Sedia 1 keping - asam keping.
  8. Sedia - Air secukupnya.
  9. Sedia - Garam kasar secukupnya.

It is one of the many Malaysian favourites to accompany a hot plate of fragrant Jasmine rice. When I use to buy nasi bungkus from Malay stalls. Masak ayam lemak cili padi ni paling simple dan tak renyah. Sebab kadang tu kalau dah tahap malas sangat nak beli bahan lengkap, guna je apa yang ada kat rumah Memang masak lemak Negeri Sembilan sedap gila!

5 Cara Penyediaan Ayam Masak Lemak Cili Padi

Dah ada 9 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Masak Lemak Cili Padi pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Tumbuk cili padi kampung bersama kunyit hidup sehingga lumat..
  2. Masukkan bahan tumbuk, serai yang diketuk, ayam dan sedikit air di dalam periuk. Didihkan sehingga air ayam keluar. Biarkan sehingga ayam separuh masak..
  3. Kemudian masukkan santan dan kentang. Kacau mesra. Perasakan dengan garam kasar. Masukkan sedikit dan rasa dahulu. Ini kerana garam kasar mempunyai rasa masin yang kuat..
  4. Tambahkan sedikit air jika rasa gulai terlalu pekat. Biarkan mendidih sehingga naik minyak dan kentang empuk..
  5. Akhir sekali, masukkan asam keping dan biarkan seketika. Angkat dan sedia untuk dihidangkan. Selamat mencuba..

Tapi, resepi yang ni Dya nak kongsikan cara simple masak ayam lemak cili padi. Menu simple saya hari ni ayam masak lemak cili padi. Menu yang senang dan sedap bagi saya. Sebenarnya ada banyak cara nak masak ayam masak Saya sediakan video ayam masak lemak kat bawah ni. Boleh la tengok ye sebelum masak tu.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Masak Lemak Cili Padi ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!