Home

Cara Memasak Masak Lemak Cili Api Biji Cempedak bersama Ayam Cepat 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Masak Lemak Cili Api Biji Cempedak bersama Ayam di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Masak Lemak Cili Api Biji Cempedak bersama Ayam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. This is a family-favourite recipe that originates from my hometown, Negeri Sembilan. It is a very simple but delicious dish to make. Ayam Masak Lemak Cili Padi dengan Tips dan Rahsianya.

Masak Lemak Cili Api Biji Cempedak bersama Ayam - velavinkabakery.com AYAM MASAK LEMAK KUNING - adalah salah satu resepi yang mudah tapi sedap dan sangat sesuai di masak ketika hari yang sibuk. Rebus ayam bersama bumbu sampai matang, tunggu sampai asat. Masak ungkep ayam dengan bumbu haluskan sampai matang.

14 Ingredients of Resepi Masak Lemak Cili Api Biji Cempedak bersama Ayam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Masak Lemak Cili Api Biji Cempedak bersama Ayam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - bahagian seekor ayam y telah dipotong dan dibersihkan.
  2. Sedia - Biji cempedak yang telah direbus & dibuang kulit.
  3. Sedia 3 ulas - bawang putih (ditumbuk).
  4. Sedia 20 - tangkai Cili Api (boleh kurangkan jika tak suka pedas).
  5. Sedia 2 keping - asam keping.
  6. Sedia 2 ulas - bawang besar (ditumbuk).
  7. Sedia 1 - inci halia (ditumbuk).
  8. Sedia 1 - inci kunyit (ditumbuk).
  9. Sedia 1 helai - daun kunyit.
  10. Sedia 2 batang - serai (diketuk).
  11. Sedia 1/2 - sudu garam (secukup rasa).
  12. Sedia 1 kotak - santan kotak (size kecil).
  13. Sedia 3 cawan - air (ikut kesesuaian nak kuah pekat yang macamana).
  14. Sedia - Minyak untuk menumis.

Oleskan madu dan minyak goreng pada ayam. c. Bahan resepi masak lomak cili api ayam kampung : Untuk masak lemak cili api udang pun boleh guna resepi ini ya. Guna api perlahan nak tunggu ayam masak. Menu simple saya hari ni ayam masak lemak cili padi.

4 Cara Membuat Masak Lemak Cili Api Biji Cempedak bersama Ayam

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Masak Lemak Cili Api Biji Cempedak bersama Ayam pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Rebus biji cempedak sehingga empuk dengan air & dicampur sedikit garam. Kemudian toskan air & biar sejuk seketika. Seterusnya kupas kulit biji cempedak tersebut..
  2. Tumbukkan/ kisar bahan-bahan untuk ditumis: bawang putih, bawang besar, cili api, halia, kunyit. Serai diketuk sahaja..
  3. Tumiskan bahan-bahan yang telah ditumbuk/ dikisar dengan sedikit minyak sehingga naik aroma & pecah minyak. Kemudian masukkan ayam & biji cempedak dan gaul rata.. Seterusnya masukkan sekotak santan & air (ikut kuah nak pekat yang bagaimana). Masukkan juga serai yang telah diketuk, daun kunyit, garam & asam keping dalam kuah tersebut. Kacau perlahan sehingga kuah mendidih tapi jangan sampai santan pecah minyak (mengikut orang tua, kalau santan sampai pecah minyak, masakan mudah tidak tahan lama)..
  4. Setelah didih, maka siaplah Masak Lemak Cili Api Biji Cempedak bersama Ayam oleh Yani.😍 Jom cuba resipi mudah ni, apa yang penting: Encik Hubby suka..

Menu yang senang dan sedap bagi saya. Sebenarnya ada banyak cara nak masak ayam masak Saya sediakan video ayam masak lemak kat bawah ni. Boleh la tengok ye sebelum masak tu. Lepas tengok tu jangan lupa subscribe ok… It is also called Ayam Masak Lemak Cili Api. Cili Api also refers to bird's eye chilli.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Masak Lemak Cili Api Biji Cempedak bersama Ayam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!