Home

Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Campur Belimbing Buluh Cepat 12 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Campur Belimbing Buluh di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Masak Lemak Cili Api Campur Belimbing Buluh yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Daging Bakar masak Lemak Cili Api campur Belimbing buluh, Ni cahaya cukup baru nampak kuning dan lemaknya". resepi / cara masak. Resipi & Cara Masak Sardin Masak Lemak Cili Api Campur Belimbing Buluh Jom cuba. Sedap dimakan dengan nasi panas #resipisardin.

Ayam Masak Lemak Cili Api Campur Belimbing Buluh - velavinkabakery.com Bahan : Ikan Jenahak Santan Kunyit Garam Bawang Air Masak Cili Api Asam Belimbing Kedondong. Antaranya masak lemak putih, masak lemak kuning kunyit hidup dan masak lemak cili api. MASAK LEMAK CILI API TELUR ITIK CAMPUR BELIMBING BULUH.

12 Bahan - Bahan Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Campur Belimbing Buluh

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Masak Lemak Cili Api Campur Belimbing Buluh ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - kilo ayam(dalam 9 Ketul).
  2. Sedia 1 kotak - kecil santan.
  3. Sedia 7 - bijik Belimbing Buluh (boleh tambah/ lebihkan kalau suka).
  4. Sedia 3 - inci kunyit hidup*.
  5. Sedia 2 - inci halia*.
  6. Sedia 3 batang - serai*.
  7. Sedia 35 - bijik cili padi*.
  8. Sedia 5 helai - daun limau purut.
  9. Sedia 1 helai - daun kunyit.
  10. Sedia 1 - sdt garam halus(ikut kesesuaian cita rasa).
  11. Sedia 1 - sdt gula.
  12. Sedia - Secubit serbuk perasa.(jika perlu).

Masak lemak CILI API telur itik campur belimbing buluh. Kalau nak masak lemak cili api daging salai, kenalah ada daging nya, tak susah pun sebab sekarang ni memang ramai je orang jual daging salai ni, tapi nak dapatkan yang betul-betul sedap dengan aroma yang di salai semerbak wangi , korang kena pandai le. Masak ayam lemak cili padi ni paling simple dan tak renyah. Sebab kadang tu kalau dah tahap malas sangat nak beli bahan lengkap, guna je apa yang Tapi, resepi yang ni Dya nak kongsikan cara simple masak ayam lemak cili padi.

4 Step by Step Ayam Masak Lemak Cili Api Campur Belimbing Buluh

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Masak Lemak Cili Api Campur Belimbing Buluh pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Cuci bersih semua bahan dalam gambar...kisar semua bahan2 yang bertanda*.
  2. Masukan ayam kedalam periuk...(akk suka guna kuali senang permukaan yg lebar siap baru salin dlm periuk😍)...campurkan semua bahan2 kisar tadi...masak hingga air ayam keluar dan sedikit kering...kemudian masukan daun limau purut, daun kunyit serta buah belimbing...Gaul serata..
  3. Masukan santan biar semuanya sebati...masukan garam dan gula serta serbuk perasa...biarkan seketika rasa garam dan gula sesuai citarasa...ok siap😍.
  4. Ayam Masak Lemak Cili Api Campur Belimbing Buluh #StyleAzaAaj is done... Alhamdulillah jemput cuba ya😋👍.

Sebab bahan yang digunakan pun simple. Ayam Masak Lemak Cili Padi dengan Tips dan Rahsianya. It is also called Ayam Masak Lemak Cili Api. Cili Api also refers to bird's eye chilli. Here is an image of the Royal Mosque of Seri Menanti (Masjid Diraja Tuanku Munawir), full of Moghul infuence, not quite Minangkabau!

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Campur Belimbing Buluh ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!