Home

Resepi Masak Lemak Telur Ayam Belanda Enak 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Masak Lemak Telur Ayam Belanda di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Masak Lemak Telur Ayam Belanda yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Assalamualaikum, hai hai, resep kali ini, adalah menu masakan khas melayu yaitu Masak Lemak Telur Ayam. Masak Lemak menjadi budaya kuliner di beberapa. Selalunya telur masak lemak cili api ni orang guna telur itik.tetapi memandangkan saya tak makan telur itik.jadi saya gantikan dengan telur ayam.

Masak Lemak Telur Ayam Belanda - velavinkabakery.com Berikut ini adalah kriteria telur tetas yang baik, serta cara menetaskan telur ayam petelur. Masak lemak alias kuah santan sendiri merupakan masakan yang umum ditemui di daerah Sumatera dan sekitarnya, serta di negeri jiran, Malaysia. Selain ikan, maka ayam, irisan daging, tempe atau tahu juga sedap diolah dengan cara ini.

10 Bahan - Bahan Resepi Masak Lemak Telur Ayam Belanda

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Masak Lemak Telur Ayam Belanda ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 10 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 - biji telur ayam belanda.
  2. Sedia 2 - biji bawang merah (dihiris nipis).
  3. Sedia 1 - biji kentang (dipotong dadu).
  4. Sedia 30 gm - kubis (dihiris halus).
  5. Sedia 3 - biji cili padi (ditumbuk kasar).
  6. Sedia 1 helai - daun kunyit (dicarik halus).
  7. Sedia 5 gm - sayur fucuk.
  8. Sedia 1 cawan - santan pekat.
  9. Sedia 2 sudu teh - garam halus.
  10. Sedia 1 cawan - air.

Resep ini juga merupakan salah satu resep yang saya hadirkan di. Sebenarnya ada banyak cara nak masak ayam masak lemak ni. Lain orang, lain negeri, lain caranya. Saya sediakan video ayam masak lemak kat bawah ni.

6 Cara Membuat Masak Lemak Telur Ayam Belanda

Dah ada 10 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Masak Lemak Telur Ayam Belanda pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Telur ayam belanda dicuci bersih..
  2. Masukkan bawang, kentang dan air ke dalam periuk. Masak sehingga kentang empuk..
  3. Masukkan kubis. kacau sebati..
  4. Masukkan daun kunyit dan cili padi. Kacau sebati..
  5. Masukkan sayur fucuk, santan dan telur ayam belanda..
  6. Kacau perlahan-lahan dan masak sehingga mendidih. Tutup api dan sedia untuk dihidang. Selamat mencuba..

Boleh la tengok ye sebelum masak tu. Lepas tengok tu jangan lupa subscribe ok… Resipi penuh ayam masak lemak kuning. Lauk klasik Ayam Masak Lemak Kuning sudahpun siap untuk dinikmati! Lauk simple ini memang best kalau dinikmati bersama nasi putih panas, sayur goreng kicap, sambal terung dan. Istilah lemak juga mengacu santan yang membuat nasi menjadi berminyak dan gurih.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Masak Lemak Telur Ayam Belanda ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!