Home

Resepi Nasi Ayam Ala2 KFC Cepat 10 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nasi Ayam Ala2 KFC di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Ayam Ala2 KFC yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Nasi Ayam Ala2 KFC - velavinkabakery.com

10 Bahan - Bahan Resepi Nasi Ayam Ala2 KFC

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Ayam Ala2 KFC ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 10 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 tin - beras(guna tin susu saji pendek) bersihkan dan toskan.
  2. Sedia 1/2 sudu teh - serbuk chiken stock brand knorr.
  3. Sedia 2 - sudu besar butter.
  4. Sedia 1 1/2 - magkuk air,saya sukat guna magkuk KFC.
  5. Sedia 1/2 - inci halia hiris nipis.
  6. Sedia 1 batang - serai diketuk.
  7. Sedia 2 ulas - bawang putih di sagat atau tumbuk halus.
  8. Sedia - garam secubit saya skip sebab saya rasa dah masin pati ayam tu.
  9. Sedia 2 helai - daun bawang dihiris untuk garnish.
  10. Sedia sedikit - bawang goreng.

3 Cara Penyediaan Nasi Ayam Ala2 KFC

Dah ada 10 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Ayam Ala2 KFC pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Sediakan bahan2 dan basuh beras toskan..
  2. Cairkan 1/2 sudu teh pati ayam dan masukkan dalam 1 1/2 cawan air,gaul sebati ketepikan.kat runah ni kalau masak nasi mmg guna mangkuk kfc tu,sebab senang nak sukat air yg betul,1 tin saji tu 1 mangkuk kfc,kalau masak nasi berperisa lebihkan 1/2 mangkuk cara saya lah.😁😉 dalam periuk masukkan dan cairkan butter..
  3. Masukkan bawang putih,halia dan serai goreng sampai wangi kemudian masukkan beras goreng lagi sampai wangi.masa ni kalau nak masukkan garam boleh la masukkan,saya skip sebab dah masin pada saya 😊.masukkan air dan pati ayam yang dah dibancuh tadi dan masak nasi seperti biasa.bila dah masak boleh la hidangkan dengan lauk kesukaan,saya buat ayam madu je bg anak2 😍.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Ayam Ala2 KFC ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!