Home

Cara Memasak Topping Karamel Susu Pekat Manis (Topping kek, biskut, roti, kuih, dessert) Enak 6 Bahan

Aneka Resepi Kuih Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Topping Karamel Susu Pekat Manis (Topping kek, biskut, roti, kuih, dessert) di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Topping Karamel Susu Pekat Manis (Topping kek, biskut, roti, kuih, dessert) yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Topping Karamel Susu Pekat Manis
(Topping kek, biskut, roti, kuih, dessert) - velavinkabakery.com

6 Ingredients of Resepi Topping Karamel Susu Pekat Manis (Topping kek, biskut, roti, kuih, dessert)

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Topping Karamel Susu Pekat Manis (Topping kek, biskut, roti, kuih, dessert) ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 6 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 tin - susu pekat manis.
  2. Sedia - Air untuk merebus.
  3. Sedia - Untuk dicairkan jika perlu: (optional).
  4. Sedia 1/2 cawan - Whipped cream.
  5. Sedia 1/4 cawan - Susu cair/freshmilk.
  6. Sedia 1 - sb butter.

4 Instructions Topping Karamel Susu Pekat Manis (Topping kek, biskut, roti, kuih, dessert)

Dah ada 6 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Topping Karamel Susu Pekat Manis (Topping kek, biskut, roti, kuih, dessert) pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Buangkan label pada tin..
  2. Tanpa membuka tin, rebus susu bersama tinnya selama 2 1/2 hingga ke 3 jam. Rebus dalam rice cooker pun boleh. Cuma pastikan air tidak kering, tambahkan air jika kurang. Kalau ada rice cooker besar dan ada preset timer lagi bagus, sebab tayah tambah2 air dah. Tinggal je mlm2. (Nak rebus dalam periuk atas dapur pun boleh).
  3. Siap. Boleh dijadikan topping/ drizzle pelbagai sajian dessert. Semasa penggunaan, boleh dicairkan dgn susu cair/freshmilk + butter cair. Boleh juga ditambahkan dengan whipped cream + butter cair. Boleh juga tambah sea salt + butter cair untuk masinkan jadi salted caramel. Kacau sebati..
  4. P/s: nak tuang susu dlm periuk dan masak api perlahan sampai perang mcm nak buat truffel tu pun boleh..Tapi kena tgk2 lah selalu..Uchu ni pelupa kdg2😅. Tapi kalau nak masak mcm tu,better buat sos karamel @ butterscotch mcm cara biasa.. ini kaedah time malas..biasanyer rajin tak buat gini🤣mesti masak sos butterscotch drpd gula perang @ karamel drpd gula putih. Tak salah kan malas?🤣.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Topping Karamel Susu Pekat Manis (Topping kek, biskut, roti, kuih, dessert) ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!